Logo
  • Nieuws
  • 12 november 2018
  • Bron: TJIP

Nederlander onvoldoende bewust van mogelijkheden spraaktechnologie op de werkvloer

Nederlandse werknemers lijken vooralsnog niet goed te kunnen bedenken hoe ze spraaktechnologie (systemen te vergelijken met Siri, Alexa of Google Assistent) op de werkvloer kunnen inzetten. 43,1 % van de Nederlanders heeft geen idee of zijn bedrijf ooit gebruik gaat maken van voice-robots en 30,7 % meent dat dergelijke technologie in zijn bedrijfstak zelfs nooit gebruikt zal gaan worden. Dergelijke cijfers staan in schril contrast met het optimisme dat bedrijven als Amazon en Google aan de dag leggen. 

Beeld Nederlander onvoldoende bewust van mogelijkheden spraaktechnologie op de werkvloer

Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van TJIP, The Platform Engineers. Het Delftse technologiebedrijf deed enquêteonderzoek onder duizend respondenten en vroeg hen naar de potentie die zij zagen in voice-assistenten op de eigen werkvloer. Voice-assistenten  kunnen door kunstmatige intelligentie complexe handelingen verrichten. Met het onderzoek wilden ze te weten komen hoe open mensen staan voor het gebruik van spraaktechnologie op de werkvloer en hoe mensen de technologie het liefst inzetten.

Geluidsoverlast

Nederlanders zijn nog zeer gematigd in hun optimisme over de introductie van voice-assistenten op de werkvloer. Slechts 21 % van de respondenten is positief over de technologie. De overige respondenten zijn negatief (18,6%), neutraal (26,8 %) of hebben geen mening (33,6 %). Geluidsoverlast (34 %) op de werkvloer wordt aangemerkt als belangrijkste negatieve punt van voice-assistenten.

Taken

De onderzoekers vroegen ook voor welke taken werknemers voice-assistenten eventueel in zouden zetten. Kennisvragen beantwoorden als alternatief voor Google (31,6%), agendabeheer (31,7%) en actuele informatie opzoeken (31,3%) scoorden daarbij het hoogst. Met name complexere taken als planningen opstellen (14,4%), communiceren met klanten (14,3%) en complexere berekeningen maken (16,7%) scoorden minder goed. Uit eerder onderzoek bleek ook al dat het vertrouwen dat consumenten hebben in advies van kunstmatige intelligentie wel groeit, maar dat dit tegelijkertijd ook heel afhankelijk is van de zwaarte van de onderwerpen. Schijnbaar vertrouwen we de complexere voice-assistenten dus nog niet te veel toe, laat staan in ons eigen werk.

Doorbraak

Respondenten menen dat een doorbraak van spraaktechnologie nog ver weg is. Van de respondenten die wel menen dat er gebruik gemaakt gaat worden van voice-technologie schat 7,9% dat dit nog zeker 10 jaar duurt en 7,1% nog zeker vijf jaar. Toch wil dat niet zeggen dat de inzet van voice-assistenten op korte termijn geen grote vlucht kan nemen. Een behoorlijke groep (26,1 procent) gebruikt voice-assistentie (zoals Siri) privé wél wekelijks, en 14,9 % zelfs dagelijks.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform