Logo
  • Nieuws
  • 12 mei 2022
  • Bron: FMHaaglanden

Hybride werken bij FMHaaglanden: de gevolgen voor de facilitaire dienstverlening

De Rijksoverheid gaat hybride werken. De coronapandemie heeft de manier van werken zoals bij vele organisaties structureel veranderd. Dat heeft gevolgen voor het werk, voor dat van de klanten en daarmee voor de facilitaire dienstverlening. Maar welke gevolgen zijn dat? FMHaaglanden vroeg het Pablo Hunnego, directeur FMH en Sara Schut, programmamanager hybride werken bij FMH. 'FMH krijgt veel meer de rol van hotelier'

Beeld Hybride werken bij FMHaaglanden: de gevolgen voor de facilitaire dienstverlening

Wat zijn jullie belangrijkste coronalessen?

Sara: ‘Dat we goed op afstand kunnen werken, maar dat er zeker ook beperkingen zijn. Je mist je collega’s; soms inhoudelijk maar vooral qua sociale contacten. Zaken als visievorming, de ontwikkeling van je team en creatieve processen kun je beter fysiek samendoen.’

Pablo: ‘Door een pandemie gedwongen thuiswerken. Stel dat je daar van tevoren over had nagedacht? Als je terugkijkt, was er veel meer mogelijk dan we ooit hadden kunnen voorstellen. Op afstand werken gaat heel goed. Tegelijkertijd lukte het om de dienstverlening op de panden door te laten draaien. Schoonmaak, catering, beveiliging en ook personenvervoer: om onze klanten optimaal te kunnen faciliteren, moesten we deze processen aanpassen en borgen. Dat blijken we dus te kunnen bij FMH. Nog steeds ben ik apetrots op de veerkracht van FMH.’

Mogelijkheden en beperkingen, dus.

Pablo: ‘Klopt en daar moeten we van leren. Zoals Winston Churchill zei: ‘never waste a good crisis’. Thuiswerken en op kantoor werken hebben allebei voor- en nadelen. We moeten het beste van die twee werelden samenbrengen. We willen de mogelijkheid van flexibel werken behouden, maar dan mét de sociale cohesie tussen collega’s – het warme bad van FMH.

Sara: ‘Hybride werken is de nieuwe werkelijkheid. Hoe die er exact uit gaat zien, weten we nog niet. Toch moeten we als facilitaire dienstverlener nu al met een visie komen. We moeten als werkgever én dienstverlener uitvinden wat de consequenties zijn van hybride werken.’

Beeld: ©Sara Schut

Sara Schut, programmamanager Hybride werken FMH

Dat klinkt als een uitdaging…

Sara: ‘Zeker! We moeten al onze producten en diensten tegen het licht houden. Hoe kunnen we onze dienstverlening beter laten aansluiten op die nieuwe werkelijkheid? Passen daar andere cateringconcepten bij? Moeten we ons buigen over nieuwe schoonmaakconcepten? Hoe ziet huisvesting van de toekomst eruit? We pakken dit FMH-breed op met multidiscipinaire teams. Het verzamelen van data door middel van innovatie en technologie spelen daarbij een belangrijke rol.’

Pablo: ‘We staan voor één van de grootste veranderingen in het bestaan van FMH. Dat is hartstikke spannend maar vooral heel leuk! Panden worden op een andere manier gebruikt en FMH krijgt veel meer de rol van hotelier. Wij moeten meer dan ooit zorgen voor een comfortabele werkomgeving met tópservice, zodat onze klanten zich kunnen focussen op hun werk. Dat betekent dat we onze hospitality-kant nog verder moeten ontwikkelen. Gelukkig staan we daar niet alleen voor!’

Niet alleen?

Pablo: ‘We werken nauw samen met de andere dienstverleners binnen onze directie, zoals het Rijksvastgoed Bedrijf en SSC-ICT. Ook stemmen we de ontwikkelingen af met de andere facilitaire dienstverleners binnen het Rijk, Rijkswaterstaat, Belastingdienst en. DJI. Die samenwerking zorgt voor daadkracht, dat heeft de coronacrisis wel duidelijk gemaakt.’

Sara: ‘Ook met de directie die beleid maakt, werken we samen. Met onze proeftuin hybride werken kunnen we ze concrete informatie leveren voor beleidsvorming op het gebied van hybride werken.’

Een proeftuin? Vertel!

Sara: ‘Op onze thuisbasis aan de Koningskade 4 hebben we een proeftuin ingericht: een inspirerende werkomgeving met aandacht voor duurzaamheid, kunst en groenvoorziening. De focus ligt op ontmoeten, samenwerken en hybride overleggen, maar er zijn ook gewone bureauwerkplekken. Deze nieuwe omgeving moet de medewerker optimaal ondersteunen.’

Pablo: ‘In de Proeftuin onderzoeken we een jaar lang verschillende vernieuwende en verrassende producten, nieuwe ict-middelen en andere dienstverleningsconcepten. De werkomgeving functioneert als een soort laboratorium waarin gebruikers testen en onderzoeken. Door voor een lerende aanpak te kiezen en ervaringen van gebruikers op te halen, gaan we waardevolle informatie verzamelen.’

Wat gaat de klant ervan merken?

Lees hier verder

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform