Logo
  • Opinie
  • 28 oktober 2021

Het kantoor van de toekomst: hoe ziet dat eruit?

Het zogenaamde Hybride werken brengt nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee. Er is geen klip en klaar antwoord op de vraag: hoe gaan wij werken in de nabije toekomst en wat is daarbij de functie van ons kantoor? In dit artikel neem ik je mee in onze visie op het kantoor van de toekomst en welke strategische huisvestingsvraagstukken daar bij horen.

Onze nieuwe kantoorervaring moet voelen als vooruitgang. Op dat vlak worstelen veel bedrijven met dezelfde vraagstukken. Vaak is hybride werken voor veel organisaties de voor de hand liggende keuze. Daarmee ontstaat meer vrijheid en flexibiliteit voor iedereen.

Volgens ons wordt het kantoor van de toekomst een plek:

  • Waar je echt samenwerkt - Van brainstormen tot hybride vergadering, van training tot teamwerk. Het kantoor is een plek voor bezielde bijeenkomsten, samen met collega’s, klanten en leveranciers.
  • Waar je sociale vitaminen scoort - We gaan naar kantoor om verbinding te maken. Kantoor wordt een plek waar je zowel zakelijk als persoonlijk lief en leed met elkaar deelt. En het is ook de locatie waar je nieuwe mensen ontmoet en waar toevallige gesprekken leiden tot innovatieve ideeën.
  • Waar je thuiskomt - Je werkplek hoort een veilige plek te zijn waar je je écht thuis voelt. Dan kun je ook samen met collega’s leren en ontwikkelen. Het is een ruimte waar je jezelf kunt zijn. Het is ook de stek waar je afstand kunt nemen van je thuissituatie.
  • Waar je je trots voelt - Voor veel mensen is hun werk deel van hun identiteit. Het kantoor van de toekomst sluit aan bij de identiteit en waarden van jouw bedrijf. Naar kantoor gaan draagt bij aan de trots die medewerkers voelen.
  • Waar je fijn individueel kunt werken - Vaak zal niet de hele dag bestaan uit overleggen. En soms is kantoor simpelweg de enige rustigste plek voor een collega om geconcentreerd te werken. Individuele werkplekken blijven daarom onmisbaar op kantoren.

Organisaties die de transitie maken naar hybride werken komen er achter dat er aardig wat bij komt kijken. Een hybride werkwijze vraagt namelijk veel van kantoren. Mensen moeten er individueel kunnen (blijven) werken, dus daar zijn voorzieningen voor nodig. Bureaus, stoelen, faciliteiten om de laptop op aan te sluiten. Maar de verhouding verschuift: we hebben straks eerder 30% bureaus dan 70%.

Wat gaan we met de overgebleven ruimte doen?

Voor de andere vormen van samenwerking zijn nieuwe voorzieningen nodig. Interactieve ruimtes voor meetings, brainstormsessies en vergaderingen. Vaak ook meer geavanceerde tools voor videoconferencing en meer schermen. Een onderdeel van hybride werken is wat ons betreft namelijk ook investeren in hybride vergaderen. Een deel van de genodigden zit dan op kantoor in een ruimte bij elkaar. En een ander deel belt in vanaf een eigen scherm, bijvoorbeeld vanuit huis of een andere locatie. Investeren in techniek en akoestiek is onoverkomelijk. Dat is logistiek en facilitair alleen al een enorme opgave. Het is echter noodzakelijk als jouw organisatie de mogelijkheid wilt bieden om goed samen te werken met collega’s, leveranciers en klanten die op afstand zijn.

Strategische huisvestingsvraagstukken bij Hybride werken en het kantoor van de toekomst

Hybride werken betekent niet alleen aandacht besteden aan de inrichting van het kantoor. Het betekent ook goed nadenken en investeren in de thuiswerkmogelijkheden van de collega’s. Heeft jouw organisatie voldoende inzicht in de demografie & samenstelling van de werknemerspopulatie? Neem ook de huidige cultuur & leiderschapsstijlen onder de loep.

Vanuit deze vier strategische huisvestingsvraagstukken volgen andere vragen. Welke richtlijnen stellen we op? Wat voor investeringen moeten we doen om hybride vergaderen in onze kantoren mogelijk te maken? Hoe zorgen we ervoor dat ons leiderschapsteam voorbeeldgedrag vertoont?

Zoals de CEO van een van onze opdrachtgevers het zelf formuleerde:

“Ik heb mij voorgenomen om twee vaste dagen per week thuis te werken straks om mezelf en anderen eraan te laten wennen dat je dus hybride situaties krijgt en hoe we dat organiseren. En zoveel mogelijk voor ontmoeting en intensieve samenwerking naar kantoor.”

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform