Logo
  • Achtergrond
  • 7 december 2018
  • Peter Runhaar

Werkgeluk in de praktijk: uitstraling kantoor erg belangrijk

Ook vanuit facility kun je concrete acties ondernemen om het werkgeluk te vergroten. Susan Claassen, Manager HR & Facilities bij Arrange Group liet er onderzoek naar doen: ‘Vorig jaar zijn we naar een nieuw kantoor verhuisd, deels omdat we te groot werden, maar ook omdat we de uitstraling van het toenmalige kantoor niet vonden passen bij wie we zijn.’
Beeld Werkgeluk in de praktijk: uitstraling kantoor erg belangrijk

Bij Arrange Group is het streven naar werkgeluk van de medewerkers geen bijzaak, maar volledig geïntegreerd in alle activiteiten van de organisatie. Daarom is ‘Happiness’ ook een van de vier KPI’s van het bedrijf, vertelt Manager HR & Facilities Susan Claassen. Het werkgeluk van de medewerkers wordt regelmatig gemeten. Claassen: “We hebben vorig jaar een Happiness Scan ontwikkeld. Iedere maand geven onze medewerkers aan in hoeverre ze voldoening, plezier, verbinding en trots ervaren. Mensen krijgen een mailtje met een link en geven vervolgens door smiley’s aan hoe ze zich op deze vier punten voelen. Het is geen diepgravende analyse. Mensen geven hun oordeel anoniem en  met vijf klikken zijn ze klaar. Maar het geeft ons een goede indicatie hoe we ervoor staan en, bijvoorbeeld, in welke maanden mensen meer of minder gelukkig zijn op hun werk. We kunnen vergelijkingen maken en op basis daarvan met elkaar in gesprek gaan. We kijken samen of er verklaringen zijn voor een hogere of lagere geluksscore, of er bijvoorbeeld verbanden zijn met ziekteverzuim, of er uitjes zijn geweest waardoor collega’s meer verbonden zijn. En we vragen de managers om het onderwerp bespreekbaar te maken, zeker als er een wat lagere score is.”

Warme uitstraling

Claassen heeft zowel HR als facility management in haar portefeuille. Ook vanuit facility kun je concrete acties ondernemen om het werkgeluk te vergroten: “Ik heb hier onderzoek naar laten doen. We kwamen vooral uit op de werkomgeving en op de vraag in hoeverre de werkomgeving bijdraagt aan de vitaliteit en de gezondheid van medewerkers. Vorig jaar zijn we naar een nieuw kantoor verhuisd, deels omdat we te groot werden, maar ook omdat we de uitstraling van het toenmalige kantoor niet vonden passen bij wie we zijn. Toevallig had ik vandaag gesprekken met een paar mensen die voor het eerst bij ons op bezoek kwamen. Ze gaven aan dat ze vonden dat onze werkomgeving een beetje de uitstraling van een huiskamer heeft. Dat past bij ons: Een warme uitstraling, ervoor zorgen dat mensen zich thuis voelen. Verder spelen er diverse praktische dingen mee: Zorgen voor vitale werkplekken zoals zit-sta bureaus, voldoende daglicht, diverse overlegplekken die aansluiten bij het soort overleg, dat soort zaken.”

Geluk in de schijnwerpers

Af en toe wordt het thema geluk even extra in de schijnwerpers gezet. Zo besteedde Arrange Group in september van dit jaar extra aandacht aan de ‘Week van het Werkgeluk’, een initiatief van de organisatie Happy Office. “We hebben iedereen opgeroepen om binnen het eigen team wat te doen”, zegt Claassen: “En vanuit het hoofdkantoor hebben we een aantal onderwerpen bedacht waar mensen gelukkig van worden. We hebben een dag chocolaatjes uitgedeeld met daarbij een verhaal over de theorie waarom chocola gelukkig maakt, we hebben complimentkaartjes gemaakt en uitgedeeld en we hebben via ons intranet en Facebook aan onze medewerkers gevraagd waar zij gelukkig van worden. Alle reacties hebben we verzameld en we hebben op een groot bord naast de lunchtafel alle foto’s en kreten neergezet die de mensen hadden ingeleverd.”

Feedback

Wat raadt Claassen organisaties aan die ook een stap willen zetten in het nadrukkelijker streven naar werkgeluk? “Hou het simpel”, zegt ze: “Denk niet moeilijk en ga niet investeren in enorm grote dingen. Ga eerst aan de slag aan de basis: Ga in gesprek met je mensen: ‘Wat vind je leuk en wat maakt je blij?’ Zo kun je ontdekken welke ideeën door mensen gedeeld worden en waar verschillen zitten. Werkgeluk zit namelijk niet bij iedereen in dezelfde dingen. Op basis van de feedback die je medewerkers in zulke gesprekken geven kun je gaan kijken waar je concreet stappen kunt gaan maken.”

Producttips