Logo
  • Achtergrond
  • 25 januari 2017
  • Bron: AAG

Zo onderscheiden zorgorganisaties zich: 5 tips

Het wordt steeds belangrijker voor ziekenhuizen en zorginstellingen om zich te onderscheiden. Op welke punten kunnen zorgorganisaties het verschil maken en wat betekent dit voor facility management? 5 tips
Beeld Zo onderscheiden zorgorganisaties zich: 5 tips
  1. Smelt wonen, zorg en welzijn samen tot één totaalconcept
    Door wonen, zorg en welzijn op een vernieuwende en aansprekende manier met elkaar te verbinden kunt u het verschil maken. Op meerdere plekken in Nederland ontstaan nieuwe concepten waar zorgorganisaties veel beter inspelen op de beleving van mensen en meer inhaken op het lokale karakter. Daarmee ontstaan er aantrekkelijke omgevingen waar mensen graag willen wonen of willen zijn. Omdat ze zich daar prettig voelen, er iets te beleven is en aansluiting vinden met anderen. De meerwaarde is dan het totaalconcept, waar zorg een onderdeel van is.
     
  2. Gedraag u als een serviceorganisatie
    Zorg leveren is mensenwerk, een service. Het gaat dus vooral om de manier waaróp de klant uw zorg en dienstverlening ervaart. Hoe gaan de medewerkers met mensen om, hoe gastvrij zijn zij, kennen zij de klant, hebben zij echte persoonlijke aandacht en spelen zij in op specifieke wensen en voorkeuren? En hoe gemakkelijk is het om bij uw organisatie ‘binnen te stappen’ en zorg of andere diensten af te nemen? Door u als serviceorganisatie te gedragen en de klantervaring centraal te stellen, kunt u het verschil maken.
  3. Het gaat niet alleen om zorg
    Een bijwerking van langer zelfstandig wonen is dat eenzaamheid en het gevoel van onveiligheid onder ouderen op de loer ligt. Ook al hebben mensen zorg of ondersteuning nodig, daar gaat het niet altijd om. Vaak is het praatje met de huishoudelijke hulp net zo veel of nog meer waard dan een schone vloer. Of is het ontmoeten van anderen de meerwaarde van het eten in een restaurant. Luister naar de echte behoefte van klanten en neem dat mee bij de (verdere) ontwikkeling en invulling van uw totaalconcept.
  4. Weet waarom mensen voor u kiezen
    Betrek uw klanten bij de ontwikkeling van uw zorg, diensten en producten en zorg ervoor dat u niet alleen inzicht heeft in hun behoeften, maar ook hun verwachtingen, motivaties en gedrag. Zodat u weet waarom mensen juist voor u kiezen. Op die manier kunt u ook zelf bewust kiezen hoe en waarin u wilt uitblinken en wat juist niet bij u past.[
  5. Laat van u zien en horen
    Er zijn te veel voorbeelden in de praktijk waarbij klanten pas positief verrast worden nadat ze een stap binnen hebben gezet. Onbekend maak onbemind, dus wees minder bescheiden, doe het anders dan anderen en laat van u zien en horen.

Producttips