Logo
  • Nieuws
  • 2 januari 2020
  • Peter van den Hout

Facility in 2020: wat komt er uit van alle voorspellingen?

Vier jaar geleden was 2020 een magisch getal dat nog ver genoeg weg was om van alles over te roepen. Nu we aan het begin van dit jaar staan, kijken we vooruit vanuit het verleden. Hoe dachten we toen over facility in 2020 en wat gaat daar wel en niet van uitkomen?

Beeld Facility in 2020: wat komt er uit van alle voorspellingen?

Een handige 'graadmeter' voor hoe er tegen facility wordt aangekeken is het Facility Management Marktonderzoek dat iedere twee jaar wordt gehouden door beroepsvereniging FMN en Twynstra Gudde. Begin 2017 kwam hierin technologie als belangrijkste facilitaire trend naar voren, met daarbij de verwachting dat dit ook voor 2020 nog het geval zou zijn. Wat blijkt echter uit het nieuwe onderzoek van begin dit jaar? Duurzaamheid komt met stip als belangrijkste thema uit de bus! Dit terwijl het in het onderzoek uit 2017 slechts op de tiende plaats stond. Ook voor de komende vijf jaar verwachten de respondenten dat duurzaamheid op één blijft staan. 

Wat is er gebeurd? Van alles natuurlijk: Nederland draait de gaskraan dicht en de overheid heeft een ambitieuze klimaatagenda opgesteld. De stikstofcrisis komt daar nog eens overheen, maar die stamt van na het onderzoek. Toch lijkt de hoge notering van het thema duurzaamheid sterk wet- en regelgeving gedreven. Ook klinkt hier de politieke druk door in de top van veel - met name non-profit - organisaties. En daarmee krijgen onderwerpen die eigenlijk al jaren op uw agenda staan eindelijk prioriteit: verduurzaming van gebouwen, circulaire inkoop, duurzame afvalverwerking, energiebesparing etc.

Technologie en datagedreven FM

En wat is er gebeurd met technologie? Dat thema is dit jaar gezakt naar de derde plaats. Ondertussen is de impact hiervan op FM erg groot: gebouwen zijn Smart Buildings geworden en het gebruik van data voor bijvoorbeeld werkplekbezetting is gemeengoed geworden. Is deze trend daarmee al over het hoogtepunt heen in 2020? Volgens kenners staan we nog maar aan het begin, want wat gaat u met al die verzamelde data precies doen? Hoe gaat u dit omzetten in concrete verbeteringen van uw facilitaire diensten en verhoging van de klantbeleving in de werkomgeving?

Daar ligt de komende tijd veel ruimte voor innovatie. Enkele voorbeelden uit het onderzoeksrapport van 2017. Internet of Things (IoT) kan een vlucht nemen voor zelfsturende en automatisch geprogrammeerde werkplekken of voorraadbeheerssystemen. Of de goudmijn aan data met gebruiksgegevens uit bijvoorbeeld FMIS kan worden ingezet om afval te reduceren, energie te besparen of medewerkers een gepersonaliseerd voedingsadvies te bieden. Robots worden in de toekomst vaker ingezet voor arbeidsintensieve processen met een lage complexiteit, zoals schoonmaak, beveiliging, catering en in de bouw. Of data wordt ingezet om deze processen te vereenvoudigen, te automatiseren en de toekomstige vraag te voorspellen.

Klantgerichtheid en nudging

Klantgerichtheid zal ook in 2020 onverminderd hoog op uw agenda blijven staan. Zowel in het onderzoek van 2017 als dat van dit jaar staat het op de tweede plek. Het wordt voor facilitaire organisaties steeds belangrijker om te kunnen meebewegen met de klant. Men moet nog beter weten wat de klant wil, waar hij naartoe beweegt en de bedrijfsvoering zo inrichten dat men hier snel op kan inspelen. En steeds vaker wordt onderkend dat de facilitaire organisatie een bijdrage kan leveren aan bijvoorbeeld aantrekkelijk werkgeverschap.

FM'ers die klantgerichtheid slim weten te combineren met technologie lopen voorop in 2020. Hierbij kunt u denken aan het verbeteren van de vraagvoorspelling van uw (interne) klanten op basis van gebruiksgegevens. Op basis van eerdere afname of de afname van vergelijkbare klanten kunt u daarmee een beter aanbod doen. Een andere mogelijkheid is het continu afstemmen van het gebouw op de verrichtingen van medewerkers, bijvoorbeeld door klimaatbeheer en verlichting op maat. Het kan ook door medewerkers een meer gepersonaliseerde fysieke en digitale werkbeleving te bieden.

Opmerkelijk is overigens dat in de marktonderzoeken slechts zijdelings wordt gerept over de impact van veranderende organisatiewensen op de werkomgeving. De afgelopen jaren hebben de negatieve effecten van de open kantoortuin en de wens om meer Agile te gaan werken FM handenvol werk (en soms hoofdpijn) opgeleverd. Ook in 2020 zal dit nog wel doorgaan, zeker op het vlak van gedragsbeïnvloeding (nudging) van eindgebruikers op de werkvloer.

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform