Logo
  • Nieuws
  • 26 oktober 2020

‘Communicatie is echt key: je moet je mensen duidelijkheid bieden, vertrouwen geven'

‘De waardering voor onze branche, voor de schoonmaak, heeft een enorme boost gekregen. En daar zijn we trots op’, zegt Esmée Ficheroux, lid van de raad van bestuur van schoonmaakgigant CSU. Ficheroux is aan het woord in Reputatiemakers, de podcast waarin MT500-bedrijven delen hoe ze ook – of juist – tijdens de coronacrisis hun goede reputatie waarmaken.

Beeld ‘Communicatie is echt key: je moet je mensen duidelijkheid bieden, vertrouwen geven'

Ficheroux zorgt er met 16.000 medewerkers niet alleen voor dat we veilig naar kantoor kunnen, in de trein kunnen neerploffen, of aan alle coronastress kunnen ontsnappen in een vakantiehuisje. ‘Goed schoon’ draagt rechtstreeks bij aan onze veiligheid. Het heeft daardoor niet alleen impact op de gezondheid, maar ook op het geluk en het gevoel van gastvrijheid dat onze klanten kunnen bieden.’

Sterk uiteenlopende impact

CSU is sinds de overname van de schoonmaakactiviteiten van ISS namelijk verreweg de grootste in zijn vak in Nederland, en bedient vele sectoren. Ficheroux is verantwoordelijk voor de commercie, marketing en innovatie maar werkt, net als veel van haar collega’s, voornamelijk vanuit huis. ‘Maar soms vind ik het belangrijk om op kantoor te zijn. De mensen te zien, bij te praten bij het koffieapparaat.’ Die mix aan klanten, van zorginstellingen tot horeca, en van voetbalstadions tot kantoren, zorgt in coronatijd voor sterk uiteenlopende impact, vertelt ze. ‘In de hotelbranche ging het in het begin gelijk naar nul, net als in veel kantoren. Het onderwijs en openbaar vervoer draaiden op halve kracht, maar tegelijkertijd moest de zorg naar maximale aandacht voor hygiëne.’

Energie in communicatie

De impact op Ficheroux’ eigen mensen was navenant. ‘In het begin zaten veel mensen thuis. Maakten zich zorgen om hun baan, hun toekomst en natuurlijk hun gezondheid. We hebben onze aandacht daarom ook in de eerste plaats gericht op hun welzijn.’ Veel energie steken in communicatie, was het devies: wekelijkse videoboodschappen van het bestuur, nieuwsbrieven en een speciale mailbox waarop medewerkers binnen 24 uur antwoord kregen op hun vragen.
‘Communicatie is echt key: je moet je mensen duidelijkheid bieden, vertrouwen geven. En ook heel duidelijk zijn over minder prettige boodschappen, zoals de reiskosten die niet worden uitbetaald als het werk stil ligt. Het kostte veel energie in die begintijd maar het heeft zich dubbel en dwars uitbetaald.’

Lees hier het hele bericht en luister naar de hele podcast.

Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2021 - Doe mee en ontvang gratis rapport

CSU onderzoekt met de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2021 hoe toonaangevende organisaties vernieuwing toepassen in een wereld die geregeerd wordt door COVID-19 en de bijbehorende maatregelen. In hoeverre zetten bedrijven een volgende stap in duurzaamheid, hospitality en workplace management? En welke impact heeft corona op de introductie en het gebruik van innovatieve toepassingen en concepten? Het onderzoek vindt voor het derde jaar op een rij plaats en biedt inzicht in de wijze waarop innovaties op gebied van facilitair management een bijdrage leveren aan de uitdagingen van elke organisatie. Bent u benieuwd naar uw positie ten opzichte van uw vakgenoten?

Doe mee en ontvang een gratis rapport

CSU is met diverse vestigingen en ruim 16.000 medewerkers de nummer 1 partner in schoonmaak in Nederland binnen de facilitaire dienstverlening. CSU heeft hoofdvestigingen in Uden, Amsterdam, Apeldoorn, Barendrecht, Den Haag, Eindhoven en Utrecht. Deskundig, proactief, gastvrij én innovatief; dat is CSU. Ondernemerschap is dan ook de ‘groene’ motor achter CSU, al ruim een halve eeuw lang. Met innovatieve en duurzame oplossingen realiseren we de doelstellingen van onze klanten, altijd strevend naar verantwoord rendement en continuïteit.

Producttips

Ook interessant

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform