Logo

FMM.nl is vanaf nu F-Facts.nl

  • Nieuws
  • 4 december 2017

3 redenen om facilitair integraal uit te besteden

Organisaties die overwegen om hun facilitaire dienstverlening integraal aan te besteden doen dit veelal vanuit een wens om kosten te reduceren, om zich op de core business te kunnen focussen of om meer continuïteit en flexibiliteit te verkrijgen. Een succesvol facilitair concept kan echter grotere waarde toevoegen. We weten immers dat de werkomgeving de werknemerstevredenheid positief kan beïnvloeden. En dat werknemers die beter in hun vel zitten betere prestaties leveren, gezonder zijn, eerder hun ideeën delen, gemakkelijker samenwerken en zich bewuster zijn van hun eigen talenten. Een integraal concept is het meest geschikt om deze waarde voor een organisatie te realiseren.

Beeld 3 redenen om facilitair integraal uit te besteden

Een kantoor is al lang niet meer enkel een werkplekomgeving. Het kantoor is inmiddels een plek om mensen te ontmoeten, te sparren, samen te werken en klanten en gasten te ontvangen. Daarmee zien wij dat de dynamiek binnen kantoren toeneemt. Er wordt aantoonbaar meer flexibel en activiteitgericht gewerkt op meerdere plaatsen in en om het kantoor. Dat is geen verrassing. Tegelijkertijd is er echter een solide groep kantoormedewerkers die niet altijd op zoek is naar de open ruimte en de dialoog. Zij blijken het meest succesvol wanneer zij kunnen werken buiten de directe zichtlijnen van een ieder in een omgeving die hen rust en privacy biedt.

Interactie tussen werknemer en facilitair neemt sterk toe

Deze nieuwe dynamiek in kantoren maakt het noodzakelijk voor veel organisaties om opnieuw naar het eigen kantoor te kijken. De werkomgeving moet aantrekkelijk zijn, met goede services, uitstekende faciliteiten, snelle technologie en een flexibele inrichting met veel plekken voor laagdrempelig overleg. Een deel van de activiteiten in het gebouw verplaatst zich meer en meer van de individuele werk- en flexplekken naar de algemene ruimtes: de ontvangstomgeving, de horeca, het vergadercentrum en andersoortige ontmoetingsplaatsen. De contactmomenten tussen de medewerkers en gasten in de werkomgeving en de professionals van de diverse facilitaire dienstverleners nemen hierdoor exponentieel toe. Het nieuwe kantoor met haar veranderde dynamiek vraagt om een nieuwe benadering van het management, de HR afdeling en de facilitaire organisatie.

De wensen van de werknemer zijn duurzaam veranderd

Tegelijkertijd zijn wij – dankzij nieuwe technieken en het internet – gewend geraakt aan snelle service en levering. Was hospitality voorheen nog een nice-to-have, inmiddels rekenen moderne kantoorgebruikers op de dienstbereidheid en de continue drang naar klanttevredenheid als onderdeel van een werkomgeving. In een tijd waarin steeds meer bedrijven zich realiseren dat enkel een poule van getalenteerde werknemers in staat is om een organisatie zich te laten onderscheiden van de concurrentie, is het voor werkgevers van essentieel belang om een werkomgeving te creëren die talent bindt en boeit. Daar komt nog eens bij dat het herstel van de economie en de toenemende internationalisering de concurrentie op de arbeidsmarkt in de komende jaren fors doet toenemen. Combineer dat met de vergrijzing en de gloednieuwe flexwet en je hebt de ingrediënten voor een ware War-for-Talent.

Waarom kiezen om facilitair integraal uit te besteden?

Reden 1
Google leert ons: meten is weten

Google laat ons zien dat wij bereid zijn om onze privacy op te geven, wanneer daar gemak en service tegenover staan. Google stelt haar diensten gratis beschikbaar en vraagt daar enkel onze data voor terug. En wij ontmoeten Google tot in iedere hoek van het internet. Door deze data samen te voegen, weet Google veel van wat wij online en offline doen en is in staat om ons te benaderen met informatie, producten en services waarin wij geïnteresseerd zijn. Google kent ons immers goed. Voorgaande illustreert waarom een verkokerde facilitaire serviceorganisatie niet voldoet. Iedere single service leverancier verzamelt haar eigen informatie over zijn of haar gast, bedient deze op haar eigen wijze en heeft slechts zicht en invloed op een stukje van de customer journey. In een goed werkend integraal concept wordt informatie gedeeld, kennen wij de behoefte van onze gasten en zijn wij samen verantwoordelijk voor de gehele customer journey.

Reden 2
Customer intimacy dankzij integraal concept

De ontwikkelingen in de hedendaagse kantorenmarkt pleiten ervoor dat de service op kantoren wordt ontworpen rondom de gast, en niet langer enkel rondom het eigen expertisegebied. De diverse facilitaire onderdelen zullen in elkaars verlengde moeten gaan werken om de gast een kwalitatieve en consistente servicebeleving te bieden. De facilitaire dienstverlener met haar “operational excellence programma” is hiertoe niet in staat. Enkel organisaties die werken vanuit “customer intimacy” – en daartoe is een integraal concept vereist – blijken in staat om de toegevoegde waarde te leveren die de moderne kantoorgebruiker van ons verwacht.

Reden 3
Snellere service dankzij integrale dienstverlening

Door smartphones, apps en het internet zijn wij gewend geraakt aan snelle service en levering. En de groeiende diversiteit van werkplekken en ontmoetingsplekken resulteert in een grotere dynamiek van gebruikers in kantoren. Wij kunnen overal werken. Diezelfde snelheid en flexibiliteit wordt van een facilitaire organisatie verwacht. De schoonmaker, handyman, receptioniste of security professional dienen – net als in een goed hotel – benaderbaar te zijn voor medewerker en gast en in staat te zijn om service te verlenen op een breder pallet aan onderwerpen. Het is van grote toegevoegde waarde dat ook een schoonmaker en banqueting medewerker in de basis begrijpen hoe de AV-apparatuur in een vergaderzaal werkt en dat een receptioniste zich verantwoordelijk voelt voor het halen van een doekje over een vuile vergadertafel of de kwaliteit van de koffie. Een goed werkend integraal concept leidt tot een meer slagvaardige en snellere serviceorganisatie.

Tot slot

Een inspirerende werkomgeving met uitstekende service levert een aantoonbare bijdrage aan de gezondheid, de tevredenheid en de prestaties van medewerkers. Medewerkers zijn gelukkiger, en gelukkige medewerkers – zo toont onderzoek aan – komen gemakkelijker in hun kracht, ontdekken gemakkelijker hun eigen talenten, hebben meer energie en bouwen gemakkelijker relaties op. Dat is van grote waarde voor iedere organisatie.

D&B The Facility Group is de meest integrale facilitaire dienstverlener van Nederland. Als één van de weinige spelers op de Nederlandse markt is zij in staat alle grote dagelijkse facilitaire diensten vanuit eigen huis aan te bieden bij opdrachtgevers. Daarbij laat zij zich leiden door het bieden van een 5 Star Experience.

Producttips

Ook interessant