Logo
  • Opinie
  • 15 juni 2016

3 feel good tips voor facility managers

Geluk is op de facilitaire werkvloer niet altijd even vanzelfsprekend. Managers en medewerkers zijn vaak druk met het reilen en zeilen van de organisatie en het behalen van doelstellingen. Dit geeft natuurlijk een bepaalde vorm van voldoening, maar zorgt het ook voor een echte geluksbeleving bij facility managers?

Om hier antwoord op te krijgen hebben we onlangs een onderzoek naar geluksbeleving uitgevoerd onder 84 facility managers uit verschillende sectoren. In deze Facility Management Geluksmonitor  wordt ‘het krijgen van waardering’ van klanten en collega’s het meest genoemd als geluksfactor. Daarnaast halen facility managers voldoening uit het afronden van facilitaire projecten, het behalen van hun facilitaire doelstellingen en de prestaties en het welbevinden van hun team.

Over het algemeen schort er nogal wat aan het imago van de gemiddelde facilitaire afdeling. Maar een schamele 8 procent van de eindgebruikers is echt enthousiast over het Facilitair Bedrijf, zo bleek onlangs uit een onderzoek naar Facility beleving in Nederland uitgevoerd door Integron onder 4400 werknemers. Daarnaast gaf slechts 1 op de 10 medewerkers aan echt lekker te kunnen werken dankzij uw dienstverlening.

Zorg voor meer waardering

Facility managers stellen soms dat ze gewaardeerd worden als er weinig tot geen klachten zijn; dit is een enigszins reactieve houding ten aanzien van waardering. Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat een proactieve houding zorgt voor meer waardering. Daardoor gaan zij zich echt gelukkiger voelen. Zij gaven daarvoor de volgende drie tips:

  1. Vraag om feedback
    Vraag altijd wat men van jouw dienstverlening vindt. Veel klanten vinden facilitaire dienstverlening erg vanzelfsprekend en spreken zich hier niet specifiek over uit. Vraag er dus gelijk naar als je een product of dienst levert en niet pas bij de jaarlijkse tevredenheidsenquêtes. Zorg ervoor dat je elke dag een complimentje scoort. Is de feedback toch negatief? Vraag dan wat je kunt doen om het te verbeteren.
     
  2. Zet je afdeling op de kaart
    Doet de organisatie aan marketing om externe klanten aan te trekken? Doe dit dan ook voor jouw eigen facilitaire afdeling! Zet jezelf op de kaart door te vertellen wat jullie doen, waar je voor staat en wat jullie allemaal hebben bereikt. Vertel over je doelstellingen en de diensten die je levert. Interne klanten weten de facilitaire afdeling hierdoor beter te vinden en facilitaire medewerkers worden nog trotser op hun afdeling.
     
  3. Vier je successen
    Blijf jezelf motiveren door successen (groot en klein) te vieren. Hierdoor creëer je je eigen homemade geluksboost en kun je met hernieuwde energie weer aan de slag. Vier successen ook met je team en creëer daarmee een stel bruisende stuiterballen, die nog beter willen presteren.

In de Facility Management Geluksmonitor staan ook praktische tips beschreven om het geluk van medewerkers en klanten te vergroten. Download het onderzoek hier en start vandaag!

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform