Logo
  • Achtergrond
  • 15 augustus 2019
  • Bron Werktrends.nl

3 knelpunten die uw wendbaarheid in de weg staan

Als organisatie en professional moeten we wendbaar en Agile zijn om ons snel aan te kunnen passen en te anticiperen op veranderingen in de markt. In de praktijk lopen we tegen hardnekkige knelpunten aan. Deze drie worden vaak vergeten.
Beeld 3 knelpunten die uw wendbaarheid in de weg staan

In een blog op Werktrends.nl beschrijft Maurits Aalders deze drie valkuilen op de weg naar Agility:

  1. Blinde vlek voor interne processen
    Interne processen kunnen tot een bijzonder venijnige blinde vlek uitgroeien – één die veel organisaties bij hun zoektocht naar meer wendbaarheid over het hoofd zien. Uit het onderzoek blijkt dat 73% van de organisaties die de agility willen verbeteren, met geen woord over zijn interne processen spreekt. Deze groep vergeet vaak dat wendbaarheid en flexibele processen hand in hand gaan. Daaruit valt maar één conclusie op te maken: kennelijk weten interne processen zich aan het zicht te onttrekken. Organisaties kunnen hun bedrijfsprocessen daarom het beste nog eens goed onder de loep nemen en kijken of die gedigitaliseerd of verder geautomatiseerd kunnen worden.
     
  2. Onvoldoende investeren in technologie
    Bedrijven onderkennen weliswaar dat technologie een effectief wendbaarheidswapen vormt, maar toch geeft 37% aan niet over de middelen te beschikken voor investeringen in nieuwe technologie. Als er niet zoveel rek in het budget zit, is het essentieel dat je eerst in de meest zinvolle technologie voor op de werkplek investeert. Doe je dat niet, dan kun je de steeds snellere en digitalere markt ook steeds minder goed bijbenen. Bij onderzoek naar de houding van werknemers ten opzichte van nieuwe technologieën werd duidelijk dat 31% vindt dat de groei van hun bedrijf het meest wordt belemmerd door verouderde technologie. Organisaties moeten daarom in kaart brengen welke technologie op de lange termijn de meeste vruchten voor hun werknemers afwerpt. Ze mogen zich niet blindstaren op technologie als middel om op de korte termijn kosten te besparen.
     
  3. Vasthouden aan ingesleten gewoonten
    Wergevers nemen vaak aan dat werknemers hun werk moeten doen binnen een kraakhelder kader dat het management heeft opgesteld. Op het eerste gezicht lijkt dat een zinvol werkmodel, maar schijn bedriegt. Er is zo namelijk geen ruimte voor vooruitstrevende werknemers die op eigen initiatief creatieve ideeën willen aanvoeren, die tot een nieuwe toekomstvisie kunnen leiden.  De oude, verticale hiërarchie moet plaatsmaken voor een nieuwe werkwijze waarbij werknemers innovatief mogen denken en knopen snel en precies kunnen doorhakken. Wendbaarheid draait immers om samenwerking.

Sommige organisaties gaan alleen af en toe Agile te werk, maar als wendbaarheid geen vast onderdeel van je werkwijze is, ben je eigenlijk alleen maar bezig met pleisters plakken en brandjes blussen. Dat kun je geen wendbaar denken noemen. Organisaties mogen niet vergeten dat wendbaarheid in het bedrijfsleven geen precieze methodiek is, maar eerder een levend samenwerkingsproces waarin je naar betere resultaten toewerkt. Met wendbaarheid blijf je continu leren en verbeteren. Je kunt er als organisatie veranderingen omarmen en je klanten meer toegevoegde waarde bieden.

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform