Logo
  • Nieuws
  • 29 juni 2018
  • Peter Bekkering Foto: © PSV Media

Hutten nieuwe cateraar Philips Stadion

Het Philips Stadion aan de Frederiklaan in Eindhoven krijgt na 23 jaar een nieuwe cateraar. Het Brabantse Hutten neemt op 1 juli het stokje over van Maison van den Boer. In de uitgebreide aanbesteding die aan de keuze voorafging, waren innovatie en aansluiting bij de Bourgondische en maatschappelijk betrokken cultuur van PSV belangrijke uitgangspunten.

Beeld Hutten nieuwe cateraar Philips Stadion

Commercieel directeur Frans Janssen van PSV licht toe. “Innovatie was een belangrijk element omdat het een van onze kernwaarden is. PSV wil de meest innovatieve voetbalclub van Nederland zijn. Op technisch gebied, op voetbalgebied, in het stadion – denk bijvoorbeeld aan de LED-verlichting – en dus ook op het gebied van hospitality en catering in het Philips Stadion.”

Janssen benadrukt dat PSV uitermate tevreden was over Maison van den Boer, maar dat men bij de aanbesteding wel wilde kijken wat er anders, beter en innovatiever kon. “Daarnaast was het uitgangspunt dat zowel het eten als de service van Champions League-niveau moest zijn. Bij de voetbalwedstrijden die eens in de twee weken plaatsvinden, maar ook bij alle andere evenementen die op de andere dagen plaatsvinden.” Daarbij gaat het om de businessclub op de vierde verdieping, de executive floor voor partners en sponsors op de derde verdieping en de 53 businessrooms c.q. skyboxen rond het veld. De events variëren van dagelijkse vergaderingen van zeven personen tot aan gezelschappen van meer dan duizend mensen. En van Kleedkamer Events tot generale sessies van bedrijven op de tribune. Zelfs het veld is vanaf het eind van het seizoen medio mei tot aan de concerten van Guus Meeuwis medio juni enkele weken beschikbaar voor de partners en sponsoren. Bij alle wedstrijden maar ook bij alle events horen passende concepten met eten en drinken.

Janssen: “We willen uitstralen samen met Hutten dat we de juiste locatie zijn als klanten op zoek zijn naar een event of vergadering met sport-, c.q. voetbal-, c.q. PSV-beleving. Vervolgens maken we samen met Hutten het perfecte maatwerkconcept dat past bij de vraag.” En dat wordt belangrijker dan ooit, zegt Janssen: “Twintig jaar geleden lag het stadion aan de rand van de binnenstad. Door de ontwikkeling van Eindhoven en Brainport ligt het nu in het centrum van de binnenstad. Daarmee is het steeds aantrekkelijker geworden voor bedrijven en toeristen om ons te bezoeken. En krijgt het stadion dus een steeds belangrijkere rol binnen de stad. Daarbij wil ik benadrukken dat het voetbal altijd op 1, 2 en 3 zal blijven staan en dat de plannen dus nooit ten koste mogen gaan van de kwaliteit van het voetbal en van het veld.”

Bourgondisch

Een ander belangrijk element in de aanbesteding was het bourgondisch karakter. Janssen: “We zijn Brabanders, dus bourgondisch. Dat betekent dat we naast Champions League-niveau ook gezellig, herkenbaar, warm en open willen zijn. En dat een cateraar moet passen binnen dat DNA van de club.” In het Philips Stadion bevinden zich verschillende restaurants. Als eerste Avant-Garde, een Frans restaurant met een Michelin-ster. Janssen: “Daarmee zijn we uniek in Europa.” Daarnaast zijn er het Aziatisch restaurant De Blauwe Lotus en Eetcafé de Verlenging, een eetcafé vol voetbalmemorabilia, dat na wedstrijden en voor speciale gelegenheden verandert in een bruisende uitgaansgelegenheid. Janssen: “Met dat brede palet hebben we qua hospitality alles te pakken.”

Op zaterdag 4 augustus tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal tussen PSV en Feijenoord kunnen partners en sponsoren voor het eerst kennismaken met de nieuwe cateraar. Wat er gaat gebeuren, is nog een verrassing. Janssen: “Ook op dat punt hebben we de cateraars uitgedaagd: kom maar met ideeën en verras ons. Zodat wij vervolgens samen onze klanten kunnen verrassen.” Zowel Philips Stadion als Hutten hebben bij het aangaan van het contract de intentie uitgesproken om tot een langdurige samenwerking te komen. Collin Schoonens, commercieel directeur van Hutten: “We willen in die periode samen met Philips Stadion bouwen aan de toekomst van het stadion en die innovatie waar Philips Stadion naar zocht maximaal invulling gaan geven. Natuurlijk zijn in het contract wel afspraken vastgelegd over condities en kwaliteit. Die zijn omschreven in SLA’s, die periodiek worden geëvalueerd.”

Passend

Volgens Schoonens past Hutten met haar vitale, culinaire product en haar oprechte gastvrijheid als energievolle totaalpartner perfect binnen de sportwereld en de cultuur van PSV. “Hutten staat voor vers, ambachtelijk en smaakvol koken. We hebben korte lijnen met onze leveranciers en zijn gewend om op hoog niveau te koken.  Onze medewerkers zetten hun culinaire kennis dagelijks in bij een veelvoud  aan exclusieve events en opdrachtgevers zoals De Nederlandse Bank, ASML en Alliander. Door goed te luisteren naar de opdrachtgevers in het Philips Stadion gaan we aan de culinaire wensen binnen de context ook zo goed mogelijk invulling geven. Naast culinair vakmanschap staat Hutten ook voor gezondheid, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Zo nam Hutten het initiatief voor De Verspillingsfabriek, waarmee we op grote schaal voedselverspilling willen tegengaan en onze inpandige bakkerij, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dagelijks verse koeken, muffins en worstenbroodjes maken.”

Hutten, met het hoofdkantoor in Veghel, is net als PSV afkomstig uit Noord-Brabant. En dat is een voordeel, aldus Schoonens. “Onze propositie kwam vanuit Meeting & Events, maar we zijn ook actief in de markten Business Catering & Horeca, Reception & Hospitality, Care & Cure en Food Services & Retail. Door die veelzijdigheid hebben we een groot netwerk in de regio en zijn er veel bedrijven waar we zaken mee doen.” Schoonens kan zich daarnaast helemaal vinden in de woorden van Janssen dat het eten en drinken enerzijds Champions League-niveau moet hebben en dat anderzijds de sfeer  gezellig, herkenbaar, warm en open moet zijn. “Het moet een feestje zijn en het eten en drinken moet lekker zijn.” Voor het Philips Stadion stelt Hutten een apart team samen. General manager wordt Anjo Alders, tot voorheen werkzaam bij Eindhoven Airport. Schoonens: “Er zal elke dag een vast team medewerkers van ons aanwezig zijn. Bij wedstrijden en evenementen schalen we dat aantal uiteraard op.”

Producttips