Logo
  • Nieuws
  • 4 december 2019
  • Bron: Ministerie van Defensie

Dienblad met afbeelding stimuleert fruitverkoop in bedrijfsrestaurant

Het ministerie van Defensie heeft verschillende interventies ontwikkeld om militairen in de kantine te verleiden tot gezonde keuzes. Wat blijkt? Nudging via dienbladen in combinatie met een korting leidt tot meer fruitverkopen.

Beeld Dienblad met afbeelding stimuleert fruitverkoop in bedrijfsrestaurant

Defensie vindt het belangrijk dat militairen gezond eten. Maar in de praktijk kopen militairen meer wit brood dan bruin brood en houden ze meer van kroketten dan van salades. Militairen kunnen dus gezondere keuzes maken tijdens de lunch. Het ministerie heeft daarom het Gedragslab (een interdepartementaal team van communicatieadviseurs met gedragsexpertise) gevraagd om een strategisch advies met concrete interventies. 

Dit heeft geleid tot dienbladen in één van de bedrijfsrestaurants van Defensie die zijn voorzien van stickers waarop groente en fruit staan afgebeeld. De sticker fsuggereert een plaats op het dienblad waar je groente en fruit op kunt leggen. Dit is gedaan naar analogie van een apart vak voor groente en fruit in boodschappenwagentjes, waarmee in supermarkten is geëxperimenteerd. Dit is gecombineerd met een actiekorting voor rauwkost en handfruit.

Fruit wel, rauwkost niet

De verkoop van rauwkost en fruit is bijgehouden met kassagegevens. Er is vooraf gemeten en tijdens de interventie op twee locaties: een testkazerne en een vergelijkbare controlekazerne. De kassagegevens laten zien dat de interventie leidt tot een flinke stijging van het percentage transacties waarbij fruit verkocht wordt. In de testkazerne stijgt dit van 9,5% in de weken voorafgaand aan de interventie naar 15,3% tijdens de looptijd. In de controlekazerne blijven de fruitverkopen min of meer stabiel (13,6% versus 15,7%). Voor rauwkost was er geen effect. Onderzoek onder de doelgroep wijst erop dat dit te maken kan hebben met de (on)aantrekkelijkheid van het product.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform