Logo
  • Opinie
  • 18 september 2018

Verduurzaming: keiharde facilitaire noodzaak

Het onderwerp duurzaamheid staat al jaren op de facilitaire agenda, maar valt er ook als eerste weer af zodra de kostenbegrotingen worden opgemaakt. Waarom zou dat nu ineens anders zijn?

Simpel: omdat het moet. Er wordt momenteel gewerkt aan een Klimaatakkoord in Nederland en in 2030 moet de gaskraan helemaal dicht zijn. En al jaren bekend: Kantoorpanden moeten in 2023 minimaal een energieprestatielabel C hebben.
Als je dit bij elkaar optelt lijdt het geen twijfel dat verduurzaming van gebouwen urgenter is dan ooit.

Een prachtig voorbeeld is het eerste gerenoveerde Paris-proof kantoor van Nederland dat ABN AMRO heeft gerealiseerd in Alkmaar. Een belangrijke lesson learned van Category Manager Rob Vermeij is dat je zo veel mogelijk moet anticiperen. “Je moet de panden vanuit je meerjarenonderhoudsplan zo programmeren dat er veel natuurlijke momenten samenvallen. Neem het voorbeeld van een tien jaar oude CV-ketel en radiatoren die vervangen moeten worden. Je kunt dan alvast Lage Temperatuur radiatoren plaatsen, zodat wanneer de CV-ketel moet worden vervangen je gemakkelijk de warmtepompen en warmte-koudeopslag naar binnen kunt schuiven.”

Strategisch middel

Een andere benadering met een vergelijkbaar duurzaam resultaat is focus op de eindgebruiker. Royal HaskoningDHV bouwde een afgedankte autogarage in Amsterdam om tot een circulair hoogstandje. Frits Smedts, Director Services & Workplace Solutions: “We wilden een werkomgeving die inspireert en waar onze mensen blij van worden. We wilden een kantoor dat echt iets toevoegt aan de cultuur van samen aan projecten werken en innoveren. Dan heb je het niet over een smal huisvestingstraject, maar over iets veel breders. Noem het maar een organisatieverandertraject.”

Die laatste zinsnede raakt misschien wel de kern. Verduurzaming als strategisch middel om verandertrajecten vorm te geven. Daarmee staat het onderwerp gelijk op de agenda van de directie en wordt het niet slechts een ‘speeltje’ van FM. Kijk eens met deze ogen naar uw duurzaamheidsplannen, zodat ze bij de komende begrotingsronde niet weer over de rand vallen.

Producttips