Logo
  • Opinie
  • 31 oktober 2019

Inkoopstrategie: op het juiste moment tegen de beste prijs energie inkopen op de groothandelsmarkt

In een wereld waarin de geopolitieke onrust toeneemt, duurzame energieopwekking noodzakelijk is en de Groningse gaskraan dicht wordt gedraaid, is een juiste inkoopstrategie van essentieel belang. Het zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die voor schommelingen in de energiemarkt zorgen, waarbij de kleinste prijsfluctuaties het bedrijfsresultaat onder druk kunnen zetten. Maar waar moet je als CFO of Facilitair Manager die belast is met de inkoop van energie op letten?

De energiemarkt is net als de aandelenbeurs; de prijzen gaan op en neer vanwege allerlei ontwikkelingen. En net als op de aandelenbeurzen is het op de energiemarkt de kunst om op het juiste moment toe te slaan, om tegen de beste prijs energie op de groothandelsmarkt in te kopen. Dit geldt zeker voor grootverbruikers van energie, zeg maar de bedrijven die meer dan 10.000 MWh per jaar aan stroom nodig hebben. En dat inkopen is steeds specialistischer werk geworden, simpelweg omdat er steeds meer factoren invloed hebben op een stijgende of dalende energieprijs. De verwachte hoeveelheid wind en zon – nodig voor de opwekking van duurzame energie – is bijvoorbeeld zo’n relevante factor. Olieproductie – en de onrust op de oliemarkt – is een ander relevant thema, net als economische ontwikkelingen, het aantal actieve energiecentrales, het aantal schepen dat gas vervoert, internationalisering van de gasmarkt, de alom aanwezige geopolitieke onrust (handelsoorlogen, onrust in de straat van Hormuz, olievelden die worden aangevallen) en dus in toenemende mate het weer. Kort gesteld: de energieprijzen zijn in vergelijking met tien jaar geleden veel beweeglijker en complexer geworden, omdat de wereld en energiesystemen steeds meer met elkaar zijn verweven.

Offensief of defensief?

Als onderneming – die nu eenmaal energie nodig heeft – zou je met al die ontwikkelingen eigenlijk rekening moeten houden. Zodat je op de juiste momenten – lees: tegen de laagste kosten – energie inkoopt. En dat doet bij een vooraf gedefinieerde inkoopstrategie. Wat ik daarmee bedoel? Er zijn bedrijven in sectoren die druk op de groothandelsmarkt voor energie speculeren, om de concurrentiepositie te verbeteren. Voorbeeld daarvan is de glastuinbouwsector, een sector die overigens steeds duurzamer wordt, maar wel veel energie verbruikt. Dankzij een actieve inkoopstrategie kunnen ze energie goedkoper dan hun concurrenten inkopen en zo hun concurrentiepositie verbeteren, bijvoorbeeld door groente en fruit tegen een lagere prijs aan te bieden en zo de omzet te verhogen en de marges op peil te houden. Aan de andere kant zijn er ook de defensieve sectoren, zoals gemeenten, scholen en de zorgsector, die het liefst kiezen voor stabiliteit en zekerheid van de energiekosten. Heel simpel gesteld: als ze met enkele inkoopbeslissingen energie kunnen inkopen waarbij de kosten overeenkomen met het vastgestelde budget – en liever natuurlijk onder budget – worden prijzen voor langere tijd vastgelegd.

Besparingen lopen op tot miljoenen euro’s

Is voor grootverbruikers van energie een vinger aan de pols houden op de energiemarkt niet overbodig, hoor ik wel eens vragen? Nee, is dan altijd mijn korte antwoord, omdat in een week tijd marktprijzen met meer dan 10 procent kunnen fluctueren. Bij een gebrek aan een solide inkoopstrategie stijgen de leveringskosten dan met eenzelfde percentage. Bij grote industriële bedrijven gaat het dan over tonnen, zelfs miljoenen euro’s per jaar.
Dit maakt direct duidelijk hoe belangrijk het is een goede inkoopstrategie te hebben en daarnaast de kennis om gefundeerde keuzes te maken bij de inkoopmomenten van energie. De inkoper of financieel directeur die vlak voor de vakantie denkt nog even snel wat energieprijzen op de groothandelsmarkt vast te leggen, komt veelal bedrogen uit. Daarvoor is de markt te complex en volatiel geworden. Om de juiste keuzes te maken, om de optimale inkoopstrategie van energie te bepalen, is constante alertheid geboden. Zodat direct kan worden ingesprongen op actuele prijsschommelingen, trends, verschuivingen in vraag- en aanbodverwachtingen en het marktsentiment. Een goede inkoopstrategie en mogelijke advisering daarbij kunnen het bedrijfsresultaat aan een grotere plus helpen.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform