Logo
  • Achtergrond
  • 16 april 2018
  • HTC Advies

Duurzaam is goed, circulair is beter!

Wat kun je als organisatie met circulariteit? Zijn we niet al bezig met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen? We vragen het aan Sander Verschuren, duurzaamheidsadviseur (voor onder meer Green Key Nederland, Travelife, Earth Check, Koninklijk Horeca Nederland en WestCord Hotels) en circulariteitsexpert van HTC Advies. Zijn stelling is: duurzaam ondernemen is goed, circulair is beter.
Beeld Duurzaam is goed, circulair is beter!

‘Circulariteit gaat verder dan duurzaam ondernemen,’ begint Verschuren. ‘Het gaat om het besef dat er geen grondstoffen verloren mogen gaan en is gericht op gebruik van het hele product, recycling en compostering. Kortom, de cirkel sluiten, dat is het idee.’

Minder slecht is nog steeds niet goed

‘Bij MVO gaat het om de balans tussen People, Planet en Profit. In de praktijk staan People en Planet echter nog vaak in het doel van Profit. Dat betekent dat de balans nog zwaar doorslaat naar winst maximaliseren. Wat ik ook zie, is dat het bij MVO lijkt te gaan om minder grondstoffen en fossiele brandstoffen gebruiken, minder restafval produceren, minder producten inkopen die zijn gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden…. Maar minder slecht is nog steeds niet goed. Als gastvrijheidssector komen we daarmee niet meer weg.’

Meerwaarde

‘We zien steeds vaker dat de meest succesvolle foodbedrijven circulair werken. Café De Ceuvel in Amsterdam is een goed voorbeeld. Dit bedrijf noemt zichzelf een speeltuin voor innovatie en creativiteit en is hard op weg naar een zero-waste keuken waarbij zoveel mogelijk wordt gerecycled. Door circulariteit zo centraal te stellen, worden gasten nieuwsgierig. Met hoge bezoekersaantallen als gevolg. Daarnaast levert circulariteit op termijn besparingen op. Verder is er de aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt, want mensen werken graag voor groene bedrijven.’

Hoe te beginnen?

Hoe start je als organisatie met circulariteit? Verschuren: ‘Bepaal eerst op welke terreinen je circulariteit in de zin van zoveel mogelijk behoud van grondstoffen kunt toepassen. Begin dan met het opstellen van doelstellingen. Bijvoorbeeld: in 2020 willen we alle elektra duurzaam inkopen of zelf opwekken, in 2030 willen we geen gas meer gebruiken en in 2040 willen we geen restafval meer. Zie duurzaamheid niet als onderdeel van je bedrijf, maar doe het vanuit de kern en pas het toe op álle afdelingen.’

Recyclecultuur

Het kan heel inspirerend zijn om bedrijven te ontmoeten die al bezig zijn met circulaire oplossingen. Bedrijven die de omschakeling van weggooicultuur naar recyclecultuur al hebben gemaakt of op daarmee goed op weg zijn. Een mooi voorbeeld is Ake-Ideal Nordcap. Dit bedrijf haalt hun grootkeukenapparatuur na de afschrijvingsdatum weer op bij hun klanten, ook al is dat tien jaar na aanschaf. Zij zorgen ervoor dat de apparatuur zoveel mogelijk wordt gedemonteerd en onderdelen worden verwerkt. Hierdoor zijn minder grondstoffen en materialen nodig voor nieuwe apparatuur. Ze onderhouden bovendien effectief de relatie gedurende de hele levensduur van het apparaat.

Efficiënter grondstofgebruik

Ook met het gebruik van natuurlijke grondstoffen en ingrediënten kun je circulair ondernemen. Zo is bierbrouwen niet alleen hot, het is ook circulair gezien ene goed voorbeeld. Bierbrouwen is een natuurlijk proces, maar de grootschaligheid ervan heeft de wereld de laatste decennia veel schade toegebracht. Heineken is zijn brouwerijen en keten aan het voorbereiden op de toekomst door efficiënter grondstofgebruik en aanzienlijke water- en energiebesparingsprojecten. Klein detail met grote gevolgen is hierbij het gebruik van bostel, het onoplosbare deel van het gerstemout dat na het brouwproces achterblijft. Dit gaat tegenwoordig naar melkveehouders die het gebruiken als bijvoeding voor hun koeien, die vervolgens weer melk en vlees produceren en mest met mineralen. Zo is de cirkel weer rond.

We kennen de toepassing van bostel ook in bijvoorbeeld Granola of als topping op brouwersbrood. Een volgende stap is bierbrouwen van oud brood, zoals restaurantketen Instock dat doet met haar Bammetjesbier, de opvolger van het Pieperbier dat van overgeschoten aardappels wordt gebrouwen.

Nog een voorbeeld

Puro Koffie van Miko is ook een voorbeeld van circulair ondernemen. Miko is een bedrijf met een duurzame visie als basis voor alles wat ze ondernemen. Met hun fair trade koffielabel Puro ondersteunen ze koffietelers en dragen ze actief bij aan de bescherming van het regenwoud. Opvallend is ook dat Puro de koffiebonen roosteren op zonne-energie. Enkele suggesties om zelf een circulair koffie- en theeconcept te ontwikkelen: koop fair trade en biologische  koffie en thee in recyclebare verpakkingen, gebruik afbreekbare, composteerbare koffiebekers en hergebruik koffiedrab als groeibodem voor bijvoorbeeld oesterzwammen.

Lees hier meer over de circulaire aanpak van HTC Advies.

Producttips