• 31 oktober 2018

Open IoT-netwerk stap dichterbij dankzij Ultimo

Sinds vorige week maakt Ultimo onderdeel uit van The Things Network. In samenwerking met partner Buzzerbase, is er een LoRa-antenne geplaatst op het dak van het Ultimo hoofdkantoor in Nunspeet. Hierdoor is Ultimo via BuzzerBase verbonden met het netwerk. De missie van The Things Network is het voor iedereen beschikbaar stellen van een vrij en open Internet of Things (IoT)-netwerk, door het plaatsen van LoRa-antennes. Hierdoor ontstaat er landelijke, misschien zelfs wereldwijde, LoRa-dekking. IoT wordt daardoor voor iedereen beschikbaar.

Beeld Open IoT-netwerk stap dichterbij dankzij Ultimo

Door nieuwe technologieën zijn apparaten makkelijker met het internet te verbinden. Bluetooth, WiFi of 4G zijn niet meer nodig. En Wifi-codes en mobiele abonnementen dus ook niet. Deze technologie heet LoRaWAN. Het LoRa-netwerk is uitermate geschikt voor IoT, vanwege het lage energieverbruik, het bereik en de stabiliteit. Hoe meer LoRa-antennes, hoe groter het LoRaWAN-netwerk. De LoRa-antenne op het dak van Ultimo zorgt voor een dekking van een paar kilometer rondom het pand in Nunspeet.

Oneindige mogelijkheden met Ultimo en IoT

Een groot, open en vrij IoT-netwerk is voor gebruikers van de Ultimo software interessant. De mogelijkheden van de software in combinatie met IoT zijn namelijk oneindig. Denk bijvoorbeeld aan het integreren van Ultimo met een koffiezetapparaat. De activiteit van het apparaat wordt bijgehouden en Ultimo voorziet de gebruiker van een melding wanneer er onderhoud en schoonmaak nodig is. Hetzelfde principe is toepasbaar op een kopieerapparaat, een printer, een draaideur, een lift en ga zo maar door. Ook sensoren op industriële installaties kunnen Ultimo voorzien van cruciale informatie, zoals trillingen en temperaturen. Bij ongewone situaties signaleert Ultimo de gebruiker en daardoor is hij nooit te laat.

Samenwerking met Buzzerbase

Ultimo en Buzzerbase werken sinds dit jaar samen. Samen realiseren zij IoT-oplossingen bij gebruikers van de Ultimo software. Onderdeel van de samenwerking is de IoT-starterskit. Met de IoT-starterskit maakt de Ultimo-klant op laagdrempelige wijze kennis met de mogelijkheden van IoT.

Ultimo Software Solutions bv

Ultimo Software Solutions bv is sinds 1988 actief. Ultimo ontwikkelt software voor het doelmatig beheer van bedrijfsmiddelen en processen. Zij mogen zich in diverse marktsegmenten met de softwareproducten voor Facility, Maintenance, IT Service, Fleet en Infra Asset Management tot de marktleiders rekenen. Wereldwijd maken meer dan 1.750 opdrachtgevers gebruik van de Ultimo software.

Buzzerbase BV

BuzzerBase BV is een innovatief IT bedrijf met als doel om service- en facility management werkprocessen te verrijken met laagdrempelige Internet of Things oplossingen.

Ultimo Software Solutions bv is een van origine Nederlands bedrijf, dat zich sinds 1988 toelegt op het ontwikkelen, verkopen en ondersteunen van software voor het doelmatig beheer van bedrijfsmiddelen en -processen. Dagelijks wordt er met een team van meer dan 150 personen gewerkt aan de standaard business software voor Facility, Maintenance, IT Service, Fleet & Infra Asset Management. De producten worden door meer dan 1500 organisaties in meerdere landen en in vele uiteenlopende branches gebruikt. Naast de hoofdvestiging in Nederland is de organisatie ook gevestigd in de buurlanden Duitsland en België.