Logo
  • Opinie
  • 1 juni 2017

Waarom ook een facility manager kan leren innoveren

Vraagt u zich ook weleens af hoe de Edisons van deze wereld aan die fantastische ideeën komen? Creatievelingen die een innovatieve oplossing bedenken, waarvan het achteraf allemaal logisch en simpel lijkt? Geen vrees, ook u als facility manager bent in staat om nieuwe ideeën te bedenken en uit te werken. Daar hoeft u geen Einstein voor te zijn.

Het leuke aan uitvinders en andere slimmeriken is dat ze niet als eerste naar de oplossing kijken, maar juist naar het probleem of de gewenste situatie. Ze kijken naar wat er aan de hand is, hoe de situatie nu is en waarom deze situatie niet ideaal is. Ze erkennen het probleem en pluizen het tot op het bot uit. In het facilitaire werkveld doet u dit waarschijnlijk zelf ook. U weet waar knelpunten zich voordoen en u inventariseert de symptomen die u uiteindelijk naar het probleem leiden.

Wanneer u weet wat het probleem is, bent u al halverwege de oplossing

Een uitvinder gebruikt vervolgens zijn technische kennis en creativiteit om het probleem op te lossen. Beschikt u niet over technische kennis om zelf nieuwe producten te maken? Maak dan gewoon gebruik van bestaande technieken. Wat u wél kunt gebruiken is uw creativiteit in combinatie met uw kennis als facility manager. U weet immers precies wat uw klanten willen en wat ze van u verwachten. Denk out-of-the-box en zet uw kennis, creativiteit en bestaande technieken in om te komen tot een innovatieve oplossing.

Wat denkt u bijvoorbeeld van de inzet van social media om de klantbeleving beter te monitoren? Of het gebruik van RFID-tags om de locatie van kantoormeubilair bij te houden? Narrowcastingschermen om ruimtereserveringen op weer te geven, zodat ruimtes efficiënter gebruikt kunnen worden?

Dit zijn voorbeelden uit de losse pols, maar door bestaande technologie te gebruiken in een oplossing voor uw facilitaire probleem, zijn dit toch wel innovatieve en leuke oplossingen. Oplossingen die bijdragen aan een prettigere werkomgeving voor uw klant, uw medewerkers en uzelf.

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper