Logo
  • Nieuws
  • 26 april 2016
  • Redactie FMM
  • Bron: e-book Shared Service Centers in meer dan 180 vragen

13 voorwaarden voor outsourcing van een SSC

Kostenbesparingen, het benutten van schaalgrootte, synergievoordelen, er zijn uiteenlopende redenen om te kiezen voor een Shared Service Center (SSC). Maar aan welke voorwaarden moet je als organisatie voldoen om tot outsourcing van een SSC over te gaan?

Beeld 13 voorwaarden voor outsourcing van een SSC
  1. De contractkosten lager zijn dan interne coördinatiekosten
  2. Er sprake is van een hoge frequentie van transacties
  3. Er sprake is van weinig turbulentie in de omgeving
  4. Er geen switching costs, geen lock in als gevolg van specifieke standaarden (noodzaak van open standaarden) ontstaan
  5. Er sprake is van meerdere gelijkwaardige toeleveranciers
  6. De toeleverancier met generieke technologieën kan werken
  7. De kwaliteit van de diensten of goederen eenvoudig en direct is te bepalen
  8. Contractverplichtingen snel en goedkoop afgedwongen kunnen worden
  9. De toeleverancier geen misbruik kan maken van vertrouwelijke informatie uit de dienstverlening
  10. De toeleverancier niet eenvoudig voorwaarts kan integreren
  11. De toeleverancier niet voldoende marktmacht heeft om de prijs te dicteren, ook niet van gewijzigde of nieuwe diensten
  12. Dat de service provider naadloos meedoet in de innovatie van producten, diensten en processen van de outsourcende partij
  13. Dat de outsourcende partij een heldere architectuur heeft van zijn waardepropositie naar zijn afnemers, en de interfaces van de processen/modules zijn gedefinieerd in die architectuur en de outsourcende partij eigenaar blijft van die architectuur.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform