13 voorwaarden voor outsourcing van een SSC
Kostenbesparingen, het benutten van schaalgrootte, synergievoordelen, er zijn uiteenlopende redenen om te kiezen voor een Shared Service Center (SSC). Maar aan welke voorwaarden moet je als organisatie voldoen om tot outsourcing van een SSC over te gaan?

- De contractkosten lager zijn dan interne coördinatiekosten
- Er sprake is van een hoge frequentie van transacties
- Er sprake is van weinig turbulentie in de omgeving
- Er geen switching costs, geen lock in als gevolg van specifieke standaarden (noodzaak van open standaarden) ontstaan
- Er sprake is van meerdere gelijkwaardige toeleveranciers
- De toeleverancier met generieke technologieën kan werken
- De kwaliteit van de diensten of goederen eenvoudig en direct is te bepalen
- Contractverplichtingen snel en goedkoop afgedwongen kunnen worden
- De toeleverancier geen misbruik kan maken van vertrouwelijke informatie uit de dienstverlening
- De toeleverancier niet eenvoudig voorwaarts kan integreren
- De toeleverancier niet voldoende marktmacht heeft om de prijs te dicteren, ook niet van gewijzigde of nieuwe diensten
- Dat de service provider naadloos meedoet in de innovatie van producten, diensten en processen van de outsourcende partij
- Dat de outsourcende partij een heldere architectuur heeft van zijn waardepropositie naar zijn afnemers, en de interfaces van de processen/modules zijn gedefinieerd in die architectuur en de outsourcende partij eigenaar blijft van die architectuur.