Logo
  • Achtergrond
  • 6 september 2017
  • mr. dr. Lesley Broos e.a.

5 succesfactoren voor outsourcing

Doorgaans lenen activiteiten die niet direct te maken hebben met het primaire proces zich goed voor outsourcing. Zeker als hierover goed resultaatsafspraken met externe leveranciers zijn te maken en als hiervoor meer dan één leverancier te vinden is. Veel voorkomende uitbestedingen zijn de salarisadministratie, onderhoud aan gebouwen en ICT-dienstverlening. Wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor outsourcing?
Beeld 5 succesfactoren voor outsourcing

Voor succesvolle outsourcing is vanzelfsprekend specifieke expertise noodzakelijk rondom inkoop, arbeidsrecht, service management, projectmanagement. Er zijn nog enkele succesfactoren die belangrijk zijn bij outsourcing:

  1. Goede communicatie voorafgaand en tijdens het outsourcingproces Door outsourcing ontstaat er een formele scheidslijn in de organisatie. Daarom dient er duidelijkheid te bestaan over de huidige processen (as-is) en de beoogde processen (to-be);
  2. Neem voldoende tijd voor voorbereiding, selectie en het transitieproject;
  3. Zorg voor een goed uitgewerkte business case (vanzelfsprekend moet de business case voor de opdrachtgever en de insourcende partij positief zijn);
  4. Werk tijdens de besluitvormingsfase de motieven voor outsourcing goed uit. Hierop kan tijdens het traject terug gevallen worden. Zorg voor een zakelijke maar coöperatieve relatie met de leverancier(s);
  5. Denk vooraf goed na hoe de regieorganisatie eruit gaat zien en start met het inrichten van de regieorganisatie voordat de outsourcing een feit is.

Dit artikel komt uit het e-book Outsourcing in meer dan 125 vragen.

Producttips