Logo
  • Opinie
  • 14 februari 2018

Hoog tijd voor diversiteit in de gebouwde omgeving

Wanneer je het werkveld betreedt en je gaat begeven binnen de huisvesting van organisaties valt er wel minimaal één ding op. In veel organisaties is de huisvesting vormgegeven vanuit de huishouding van de organisatie. Welke activiteiten vinden er plaats binnen onze organisatie en welke werkplekken passen daarbij. Een beetje als: ‘zo werken wij en zo doen wij dat’. In hoeverre sluit een kantooromgeving die vanuit deze gedachte is ingericht aan op de variatie aan mensen binnen de organisatie?

Evolutie van de werkomgeving

De laatste 20 jaar is er veel gewijzigd op het gebied van de werkplek. Dit werd gevoed vanuit het besef dat de omgeving kan bijdragen aan de productiviteit en het succes van de organisatie. Het Nieuwe Werken is snel en heftig opgekomen, waarbij activiteit gerelateerd werken en plaats en tijd onafhankelijk werken centraal stond.

Zijn we de mens vergeten?

Het Nieuwe werken is een mooie stap vooruit geweest in de evolutie van de werkomgeving. Wat verwonderlijk is: er is focus gekomen op activiteiten maar daarbij is niet of onvoldoende gekeken naar de mens die daarin moet opereren en zich thuis moet voelen. De gemiddelde organisatie bestaat uit een variatie aan mensen, die allen anders zijn. De één is 34 jaar oud, wil graag leren van anderen en samenwerken, vindt een design omgeving, opgeruimd en voorzien van AV middelen prettig en passend. De ander is 55 jaar oud, wil ook graag samenwerken met anderen, is meer van de ‘levende’ omgeving, waarin het werk leidend is aan de inrichting. Tevens mag het wat gezelliger zijn, immers, werk is een belangrijk onderdeel van het leven. Generatie X en Y die met elkaar samenwerken. Generatie Z stroomt nu langzaam in. Dan heb je nog de Millennials (geboren tussen 1977 en 1983) en de mensen die niet in een hokje te plaatsen zijn.

En toch maken wij bijna alleen maar kantoren die één concept, één uitstraling en één persona daadwerkelijk (deels) ondersteunt en faciliteert. De focus op persona’s mag veel groter worden. Er zijn overigens uitzonderingen, maar dat is wel zoeken. In de creatieve industrie zie je dat inspiratie en functionaliteit hand in hand kunnen gaan in de huisvesting. Met veel afwisseling in hoe ruimtes ingericht en gebruikt kunnen worden. Ik vermoed dat de voorgenoemde twee personen in hun vrije tijd andere dingen doen. Ik denk ook dat hun huizen er anders uitzien. Zij voelen zich fijn in andere omgevingen.

Mensgerichte werkplek

De mensgerichte werkplek is een wezenlijke trend. Het grijpt in op het grote belang om de waarde van talenten en vaardigheden tot wasdom te laten komen. Ieder mens heeft unieke en grote talenten. Maar soms is het de omgeving, waar iemand zich niet thuis voelt, soms de hiërarchie en het organisatie model, dat ervoor zorgt dat dit er niet optimaal uit komt. Dit vraagstuk is niet langer een vraagstuk dat gaat over de luxe van kunnen kiezen en ‘gepamperd’ worden. Het gaat om het belang van het werk, dat leuk moet zijn en moet passen bij jou als persoon.

De redenen om hier met een andere blik naar te kijken zijn divers. Het aantal mensen met een burn-out groeit nog altijd. De war for talent is een andere reden. Generaties die van de opleidingen komen, kijken anders aan tegen werk. Een hoger doel, duurzaamheid en circulariteit worden de nieuwe norm. Wanneer je deze voorwaarden invult voor potentiële nieuwe medewerkers heb je diverse voordelen op een natuurlijke wijze te pakken: mensen die van nature gemotiveerd zijn, sociaal flexibel in de omgang met collega’s en klanten en daarmee creëer je commerciële flexibiliteit en vaardigheid.

Op naar diversiteit in de mens en de gebouwde omgeving!

Dus laten we niet langer denken dat mensen willen werken in een werk omgeving die voor één persona is ontworpen en bedacht. Laten we niet uitgaan van één beeld of werkwijze die juist is. Laten we gaan voor diversiteit in de mens en in de gebouwde omgeving!

Producttips