Logo
  • Nieuws
  • 30 januari 2018
  • Peter van den Hout

Bekijk hier het kantoor van de toekomst

De werkvloer wordt tegenwoordig overspoeld met nieuwe digitale tools en devices. Wat betekent dit voor de inrichting van de werkomgeving en welke impact heeft dit op de medewerkers? Om hier een beeld van te geven heeft Konica Minolta op het kantoor in Amsterdam een experience centre ingericht. In The Hub kun je het ‘kantoor van de toekomst’ zelf ervaren.

Beeld Bekijk hier het kantoor van de toekomst

Een virtuele receptionist die lobby’s en kantoren beheert, medewerkers die dankzij holografische optische technologie efficiënter kunnen werken… En wat dacht u van Smart Room Booking, waarbij aan de hand van predictive analytics patronen in het gebruik van vergaderruimtes worden voorspeld? In The Hub kun je kennismaken met deze en andere technologische oplossingen die in de nabije toekomst op de markt komen.

Hoewel je bij Konica Minolta misschien in eerste instantie denkt aan printers en documentmanagement, is het bedrijf al een tijd nieuwe markten aan het verkennen. “Dit gebeurt in de eerste plaats met samenwerkingspartners,” vertelt Paul Chaplin, Workplace Portfolio & Investment Manager Europe. Hij is bij Konica Minolta verantwoordelijk voor innovatie in de context van de toekomstige werkplek. “We gaan het wiel niet zelf opnieuw  uitvinden, maar gaan op zoek naar interessante partijen – vaak start-ups – die met innovatieve werkplekoplossingen komen. Onze kracht is dat we veel van die verschillende elementen weer kunnen koppelen binnen één platform in de cloud, de Workplace Hub. Het Internet-of-Things in optima forma. Eén ding is zeker: technologie zal de manier waarop we werken radicaal gaan veranderen.”

Nieuw talent aantrekken

Chaplin is ervan overtuigd dat organisaties hun werkomgeving meer moeten gaan inzetten als USP voor het aantrekken van nieuw talent en om hun huidige medewerkers te inspireren. “In de vorige eeuw ging het bij de werkomgeving vaak om schaalgrootte. Imponerende kantoren met veel gelijksoortige werkplekken. Maar de werkplek van de toekomst is waarschijnlijk veel kleiner en individueler ingestoken. Het gaat erom dat deze werkplekken voorzien zijn van alle gemakken en optimaal aansluiten bij de wensen van de medewerker.”

The Hub toont een voorproefje van wat ons allemaal te wachten staat op dit gebied. Je wordt er bijvoorbeeld ontvangen door ALICE, een virtuele receptionist die lobby’s en kantoren beheert. ALICE kan onder meer gasten ontvangen, medewerkers informeren over de aankomst van bezoekers en hen digitaal met elkaar in contact brengen.

Slimme bril met digitale instructies

Een grote frustratie voor de afdeling Facilitair: vergaderruimtes die worden geboekt en vervolgens niet of maar een gedeelte van de tijd worden gebruikt. Door gegevens te analyseren voorspelt Smart Room Booking hoe groot de kans is dat een meeting room beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld door bij te houden hoe vaak een persoon die een ruimte reserveert daadwerkelijk is komen opdagen en hoe lang de ruimte gemiddeld in gebruik is door deze persoon. Hierdoor kunnen ruimtes optimaal worden benut.

Nog een mooi voorbeeld van de toekomstige werkplek: via een slimme bril met holografische optische technologie kunnen medewerkers efficiënter werken doordat digitale instructies in het gezichtsveld worden getoond. Dit kan een welkome oplossing zijn voor de logistieke en industriële industrie, bijvoorbeeld voor ondersteuning in het magazijn of het repareren van complexe machines.

Optimale werkomgeving

Een andere innovatie die te zien is in The Hub zijn de intelligente camera’s die MOBOTIX heeft ontwikkeld. Medewerkers die een pand betreden en verlaten kunnen automatisch door deze camera’s worden geteld, waardoor er niemand achterblijft na sluitingstijd. En infraroodsensoren die zich in de camera’s bevinden, kunnen bijvoorbeeld in de zorg worden gebruikt voor het waarschuwen van verplegers als een patiënt uit bed valt.

Chaplin: “We moeten natuurlijk voorkomen dat mensen zich continu ‘geobserveerd’ voelen. Je wilt niet zozeer weten wie het gebouw allemaal betreedt, de focus moet liggen op wie er niet naar binnen mag. Uiteindelijk gaat het erom wat je doet met de gegevens die je verzamelt over gedrag van mensen. Dit gaat ons veel meer vertellen over wat werk precies is en hoe we dit het beste kunnen faciliteren in een optimale werkomgeving.”

Producttips