Logo
  • Achtergrond
  • 22 maart 2018
  • Bron Viking

9 tips voor een productievere werkvloer

De productiviteit van medewerkers wordt voor een groot deel bepaald door de werkomgeving. Zaken als temperatuur, licht, geluid, comfort en zuurstof spelen een belangrijke rol bij het creëren van een prettige werksfeer. Waar moet u allemaal op letten? 9 tips
Beeld 9 tips voor een productievere werkvloer

1. Investeer in comfort
Het grootste deel van de dag zitten we in een houding die eigenlijk helemaal niet natuurlijk is: zitten is 'het nieuwe roken'. Bij het kiezen van de juiste stoel zijn zithoogte- en diepte en de leuningen belangrijk, en qua bureau is een verstelbaar model aan te raden, zodat medewerkers ook regelmatig staand kunnen werken.

2. Stimuleer een gezonde levensstijl
Een gezonde levensstijl onder werknemers zorgt niet alleen voor een prettigere werksfeer; het zal ziekteverzuim ook doen afnemen en zo productiviteit direct verhogen. Denk aan een goed uitgeruste keuken waarin salades en smoothies gemaakt kunnen worden, of fitnessapparatuur waar medewerkers in de lunchpauze gebruik van kunnen maken.

3. Creëer een ‘stilteruimte’
Sommige mensen vinden het fijn zich af en toe volledig af te zonderen en een speciale stilteruimte kan daarvoor uitkomst bieden.

4. Zorg voor 'werkende' technologie
Niets is irritanter dan haperende technologie op kantoor. Voorkom ergernis en vertraging door te investeren in de juiste tools en software en zorg er bovendien voor dat iedereen goed weet hoe het allemaal werkt.

5. Zeg 'ja' tegen groen
Een milieubewust kantoor zorgt voor een fijnere werksfeer, want we willen allemaal graag ons steentje bijdragen. Probeer bewuster te printen door kleinere lettertypes te kiezen, dubbelzijdig af te drukken en zoveel mogelijk digitaal te regelen, en neem je eigen koffiemok mee zodat je niet elke keer plastic bekertjes hoeft te gebruiken.

6. Wees hygiënisch
Ook al wordt de werkomgeving dagelijks schoongemaakt, het hygiënische onderhoud van het bureau en de laptop is toch echt de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. 

7. Haal de natuur in huis
Doordat planten zuurstof uitstoten verbeteren ze de luchtkwaliteit en volgens verschillende onderzoeken leidt dat weer tot betere concentratie en een hogere productiviteit.

8. Niet te warm, niet te koud
De Universeit van Helsinki deed onderzoek naar de perfecte kantoortemperatuur en kwam erachter dat we op ons productiefst zijn wanneer het tussen de 15 en 25 graden is.

9. Besteed aandacht aan kleur
Er is ontzettend veel psychologisch onderzoek gedaan naar de invloed van kleur op ons humeur. Zo wordt rood bijvoorbeeld gezien als motiverend, maar ook als vijandig en agressief. Geel heeft daarentegen een stimulerende werking op het geheugen, maar kan in overmaat wel weer angst opwekken. Het is dus belangrijk om met verschillende kleuren te spelen en nooit te veel van één kleur te gebruiken, tenzij het wit of grijs is; die hebben namelijk als enigen geen psychologische bijwerkingen.

Producttips