Logo
  • Nieuws
  • 13 augustus 2020
  • Bron: GetApp

Werkconcept op de schop door corona? Denk out-of-the-box

De meeste organisaties hebben hun bestaande werkomgeving inmiddels wel aangepast op basis van de RIVM-richtlijnen. Maar leidt het resultaat ook tot werkplekken waar medewerkers warm voor lopen en die aansluiten bij de doelstellingen van de organisatie? Daarom is nu het moment aangebroken om je totale werkconcept kritisch onder de loep te nemen.

Beeld Werkconcept op de schop door corona? Denk out-of-the-box

"Daar waar je vroeger aan een kantoor dacht als ‘je komt samen en het is een werkplek’, wil ik nu vooral behoeftes van medewerkers gaan ondersteune," aldus Angelique Schouten, Chief Commercial Officer en lid van het bestuur van Ohpen, een cloudgebaseerd core banking platform. "Ik wil het pand veranderen naar zones. Er zijn bijvoorbeeld mensen die stilte willen hebben, er zijn mensen die juist het sociale aspect willen hebben, of het natuuraspect, ik wil gaan kijken hoe ik die behoeftes kan invullen.”

Dit kan volgens haar tot onorthodoxe oplossingen leiden. "Wat doe je als werkgever om mensen effectief te laten werken? Moet ik strandhuisjes neerzetten voor de stand-up? Moet ik huisjes hebben in het bos of een woonboot met werkplekken? Als we zoiets moeten huren om iemand zijn werk te kunnen laten doen, dan doe ik dat."

Eigen ritme volgen

Ook thuiswerken hoeft niet meer op dezelfde manier. Schouten: "De keuze was meestal je werkt een volle dag op kantoor of een volle dag thuis. Sinds de lockdown volgen mensen veel meer hun eigen ritme. In de ochtend wil ik een douche, een kop koffie en focus. In de middag ga ik naar kantoor. Misschien moet het kantoor wel 7 dagen open zijn in de toekomst?”

Sollicitatiegesprekken voeren via videocalls en een interactief onboarding programma maken, het kan allemaal digitaal. Schouten “Onboarding van nieuwkomers kan ook via de webcam, mission briefing noemen wij dat. Normaal vliegen wij iedereen over naar het hoofdkantoor, doen we een rondje langs de oude panden waar Ohpen begonnen is. Nu hebben wij dit alles digitaal gemaakt, in een virtual tour.”

Wandelen in het bos of op het strand

Ook afspreken met klanten en prospects is een uitdaging in het ‘nieuwe normaal’. Afspraken kunnen wel persoonlijk op kantoor met social distancing, maar misschien voel jij of je klant zich wel niet op zijn gemak in een gesloten ruimte. Om ongemak te voorkomen kun je natuurlijk via de webcam afspreken, maar hoe hou je de aandacht van je prospect vast? "Je kunt het met filmpjes doen of een inspirerende spreker uitnodigen," vertelt Schouten. "Een gemiddelde afspraak kost je dan wel twee keer de tijd die het normaal kostte. Een ander goed idee is om buiten af te spreken. Niet alleen veiliger maar ook gezonder om wat extra te bewegen. Het is ook allemaal informeler geworden. Ik heb vorig jaar een hondje geadopteerd en nu nodig ik steeds vaker een prospect of klant uit om te wandelen in het bos of op het strand."

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform