Logo
  • Opinie
  • 25 oktober 2020

Krijgt de thuiswerkplek de functie die het kantoor nu heeft?

Over de werkplek van de toekomst worden de meest boude voorspellingen gedaan. Natuurlijk leven we in een tijd waarin beslissingen moeten worden genomen op basis van de helft van de informatie die we normaalgesproken hebben, maar ik vraag me af welke data aan deze voorspellingen ten grondslag liggen.

Zeker, er worden veel onderzoeken gedaan rondom de beleving van thuiswerken. Ook door ons. Inmiddels hebben we wereldwijd data van meer dan 145.000 respondenten verzameld over thuiswerken en verkeren we in de unieke positie om deze te vergelijken met die van meer dan 800.000 respondenten over hun kantoor. Kort door de bocht is de conclusie dat thuiswerken technisch goed mogelijk is, zelfs waar dat vóór Covid-19 nog niet het geval was. Daarbij is de (zelf-ingeschatte) productiviteit hoger dan op menig kantoor, kunnen mensen zich thuis beter concentreren en worden ook gesprekken beter ondersteund. Niet toevallig allemaal zaken waar je akoestische privacy voor nodig hebt.

Minpunten

Maar is hiermee alles wat met thuiswerken te maken heeft positief, en voor iedereen? Zeker niet. Werknemers die geen aparte werkkamer hebben (vaak jongeren) zijn minder tevreden. De connectie met de organisatie en het team vertoont de eerste breuklijnen: leren van anderen en sociale interactie worden thuis (logischerwijs) slechter beoordeeld dan op kantoor. En ook teams waar creativiteit en innovatie centraal staan floreren thuis ruim minder goed.

Niet zo zwart-wit

De zwart-witconclusie lijkt dus helder: concentreren doe je lekker thuis en naar kantoor komen we om te ontmoeten en te verbinden. Dus dan wordt het kantoor tóch een clubhuis? Er zijn echter diverse redenen waarom ik denk dat het niet zo binair ligt.

Allereerst weten we uit eerder onderzoek dat het ondersteunen van individueel geconcentreerd werken achter een bureau dé belangrijkste factor is voor een fantastische workplace experience van medewerkers. Weliswaar zal dit meer thuis gebeuren, maar op de momenten dat ze wel naar kantoor gaan, zijn er maar weinig mensen die in hun rol de hele dag aan het overleggen zijn. De meeste medewerkers zullen enkele meetings hebben en tussendoor gefocust zaken willen uitwerken.

Ten tweede gebeurt leren van anderen niet alleen in meetings, maar op verschillende plekken. In open ruimtes, als je opvangt hoe iemand anders een probleem oplost. In een callcenter, als je even wilt sparren over hoe je het best een vervelende klant te woord staat. Of simpelweg bij het koffiezetapparaat. Dan is een hele dag op kantoor zijn dus fijn, mits je daar geconcentreerd kunt werken.

En ook thuiswerken is niet alleen maar walhalla, want – en dat is de derde kanttekening: de medewerkers die zich thuis niet kunnen concentreren worden vergeten. Een derde van de (veelal jonge) medewerkers werkt bij gebrek aan beter namelijk thuis aan de keukentafel of op de bank. Niet wat je noemt ideaal.

En-en

Hoe het kantoor eruit gaat zien is dus nog lastig te zeggen, maar laten we vooral streven naar balans: en-en in plaats van of-of. Thuiswerken verloopt zeker nog niet perfect, maar inmiddels is wel bewezen dat het op bepaalde vlakken toegevoegde waarde biedt ten opzichte van een kantoor. Laten we dus hopen dat de goede kanten ervan blijven en dat werknemers de keuze zelf mogen maken. Als daarnaast het kantoor sociale interactie meer gaat faciliteren, zonder dat meteen alle focusactiviteiten overboord worden gegooid en het een clubhuis wordt, zijn we al een heel eind op de goede weg.

Wil je meer weten over de Leesman thuiswerken-data, of het webinar bekijken dat we hierover hielden en waarin we de cijfers onthullen, klik dan hier

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform