Logo
  • Nieuws
  • 22 oktober 2019
  • Bron: Brandfirm

Imagoprobleem voor chatbots: men chat liever met mens

Als mensen moeten kiezen tussen chatten of praten met een mens en lang moeten wachten of chatten met een robot en sneller aan de beurt zijn, kiezen ze toch voor de mens. Chatbots lijken dan ook minder populair dan verwacht zo laat onderzoek zien onder 1000 Nederlanders van online marketingbureau Brandfirm. Dit terwijl ongeveer de helft van de consumenten aangeeft niet altijd door te hebben dat ze met een chatbot of een mens te maken hebben. Opvallend is dat dit juist jongeren zijn.

Beeld Imagoprobleem voor chatbots: men chat liever met mens

Meer dan 50 procent van de jongeren (tot 24 jaar) weet niet altijd of ze chatten met een mens of robot. Bij ouderen (55-plussers) is dat rond de veertig procent. Directeur Brandfirm Christiaan Pol: “Misschien zijn jongeren beter op de hoogte van de mogelijkheden van een chatbot. Of, en dat kan ook, onderschatten ouderen de vaardigheden van een geautomatiseerde gesprekspartner.”

Angst voor robotisering

Ook blijkt uit het onderzoek dat slechts een op de vier Nederlanders een robot die een stuk van de professionele communicatie overneemt, een nuttige toevoeging op de werkvloer vindt. Mannen (36 procent) staan hier echter veel vaker voor open dan vrouwen (21 procent).

Pol: “Zeven op de acht Nederlanders willen weten of ze met een mens of robot spreken. Er is niet alleen angst voor robotisering, maar ook angst voor het onbekende. Voor chatbots hun belofte kunnen inlossen, moet deze innovatie eerst een imagoverbetering ondergaan. Misschien is er niets mis met chatbots, maar de marketing ervan kan nog een stuk beter.”

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform