Logo
  • Nieuws
  • 11 juli 2018
  • Bron: Customer First

Klantcontact via Artificial Intelligence slaat goed aan

69 procent van de Nederlandse consumenten die met Artificial Intelligence (AI) te maken hebben gehad, zijn hier tevreden over. Wel geeft 55 procent de voorkeur aan interacties die mogelijk gemaakt worden door een combinatie van AI en mensen.

Beeld Klantcontact via Artificial Intelligence slaat goed aan

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Capgemini’s Digital Transformation Institute, waarvoor 10.000 consumenten en ruim 500 bedrijven in tien landen zijn bevraagd. Bijna tweederde van de respondenten wil graag dat AI meer menselijke trekken vertoont. In dat geval is 39 procent bereid meer uit te geven (tegenover 48 procent van consumenten wereldwijd). Bedrijven houden hier nog geen rekening mee wanneer zij AI-technologie toepassen in de klantervaring. Zij richten zich namelijk vooral op de implementatiekosten en de ROI.

Uit het rapport blijkt verder dat consumenten geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van een digitale personal assistent, die bijvoorbeeld de energierekening betaalt of een afspraak bij de garage maakt; 42 procent van de Nederlandse consumenten is enthousiast over het uitbesteden van taken aan zo’n digitale assistent. 38 procent is zelfs van mening dat het hun kwaliteit van leven zal verbeteren.

Producttips