Logo
  • Nieuws
  • 8 juni 2021
  • Bron: Hospitality Group

Managing Agent model gunstigst om mee te bewegen in onzekere tijden

Het Managing Agent model is al jaren het best scorende model, vooral vanwege de flexibiliteit en de onafhankelijkheid tussen de managementtaken van de Managing Agent en de uitvoering van dienstverlening door andere providers. Ook dit jaar wordt dit beeld bevestigd en is het Managing Agent model met een 7,7 het best scorende sourcingsmodel. Hiermee laat het Managing Agent model het IFM model achter zich zo blijkt uit het vijfde FM Provider Performance Onderzoek van Hospitality Group.

Beeld Managing Agent model gunstigst om mee te bewegen in onzekere tijden

Vorig jaar scoorden beide nog gelijk. Niet verwonderlijk aldus de onderzoekers, omdat juist dit jaar flexibiliteit en onafhankelijkheid extra relevant zijn geweest. Op alle thema’s en competenties is een stijging te zien ten opzichte van 2019. Opvallend is de zeer hoge score op Integriteit en Betrouwbaarheid (9,2), dat samen met Aansluiting op de Core Business (8,4) één van de belangrijke maatgevers is voor de waardering van opdrachtgevers.

Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het FM Provider Performance Onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. Hoge knip sourcingmodellen zijn sourcingmodellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten zijn uitbesteed aan externe dienstverleners. In dit onderzoek worden vier vormen van hoge knip sourcingmodellen onderscheiden: multi services, managing agent, integrated facility management (IFM) en publiek-private samenwerking (PPS). In totaal zijn 139 opdrachtgevers geïnterviewd.

Overall PPO Score: een gedeelde eerste plek

De eerste plek van het onderzoek is dit jaar voor maar liefst twee partijen: zowel ArrangeGroup als Ballast Nedam behalen met een 7,9 de hoogste score. HEYDAY staat, ondanks miniscule verschillen in twee decimalen achter de komma, op de derde plek met een 7,8. BAM scoort, ondanks wederom een mooie stijging, met een 6,5 onder het gemiddelde en is daarmee de hekkensluiter.

Net als in 2019 zien we ook dit jaar een stijging van de overall tevredenheid: in 2020 is de gemiddelde Provider Performance Score een 7,5 terwijl dit in 2019 een 7,3 was. Ditzelfde beeld zien we bij de verschillende uitbestedingsvormen. De scores zijn dit jaar ook een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. Het verschil tussen de hoogst en laagst scorende provider is dan ook gedaald van 2 rapportpunten in 2019, naar 1,4 rapportpunten dit jaar.

Top 3 ranking per uitbestedingsvorm

De top 3 ranking per uitbestedingsvorm laat zien dat D&B, na een jaar afwezig te zijn geweest in de categorie Managing Agent, de hoogste score behaalt van de zes Managing Agent providers. Bij Multi Service, waar gemiddeld een score van 7,3 is behaald, heeft Sodexo (7,8) de eerste plaats overgenomen van D&B. Bij IFM spant HEYDAY met een score van 8,3 de kroon en streeft Facilicom (8,1) voorbij, die al een aantal jaren als hoogste scoorde. Bij PPS komt Facilicom met een 8,3 als winnaar uit de bus komt. PPS is dit jaar de uitbestedingsvorm met de hoogste stijging: van een 7,2 in 2019 naar een 7,6 in 2020.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform