Logo
  • Achtergrond
  • 25 juni 2019
  • Esmee Ficheroux - Raad van Bestuur CSU

Wat betekent data-analyse, slimme technologie en ketensamenwerking voor de facilitair manager?

Uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2019 blijkt dat Nederlandse organisaties in groten getale investeren in hospitality, slimme technologie en data-analyse. Maar wat betekent dit voor facilitair managers?
Beeld Wat betekent data-analyse, slimme technologie en ketensamenwerking voor de facilitair manager?

“If you always do what you've always done, you will always get what you've always got.” Lekker cliché, maar daarom ook zo waar. Als we facilitair management echt willen vernieuwen, dan moeten we anders gaan denken. En dit beseffen de meeste facilitair managers maar al te goed, want uit het onderzoek blijkt dat 80 procent momenteel al investeert in het vernieuwen van Facility Management (FM). Zo wordt er volop geëxperimenteerd met robotica, smart sensors, big data, artificial intelligence en virtual reality.

High tech versus high touch

Als het gaat om innoveren, onderscheiden we het technische vlak (high tech) en het menselijke vlak (high touch). Hierbij ligt de uitdaging in het bepalen waar menselijke service vervangen kan worden door techniek en waar juist niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hospitality, dan kun je ervoor kiezen om bezoekers bij binnenkomst welkom te heten via een virtual reality gastvrouw, maar wat als vervolgens de toegangspoortjes niet opengaan en er niemand is die kan helpen? Dan is de positieve klantbeleving plotsklaps verdwenen. In zo’n geval zou een menselijke back-up een slimme zet zijn, zodat eventuele technische missers eenvoudig opgevangen worden.

In ieder geval is hospitality een belangrijk aandachtspunt voor facilitair managers. Zo denkt iets meer dan de helft van de ondervraagden (53%) dat ze de grootste vernieuwingen kunnen realiseren op dit gebied. Ook zien veel ondervraagden (40%) kansen in het optimaliseren van de samenwerking tussen de verschillende disciplines zoals beveiliging, catering, technisch onderhoud en schoonmaak.

In de praktijk zie je steeds vaker dat bedrijven een facilitair verbinder aanwijzen die alle partners bij elkaar aan tafel brengt, zodat een overkoepelend doel bepaald kan worden. Op het moment dat alle partijen hetzelfde belang nastreven, kunnen we eindelijk afrekenen met het silo-denken en de tegenstrijdige KPI’s die daaruit voortkomen.

Goudmijn aan facilitaire data

Een intensievere samenwerking tussen verschillende FM-disciplines zou ook ten goede komen aan de data-analyse binnen een organisatie. Zo geeft 53 procent van de ondervraagden aan dat data wel aanwezig is, maar dat de organisatie de waarde hiervan nog moet inzien en verbanden moet leren leggen. Er ontstaat tenslotte pas een volledig beeld als data aan elkaar gekoppeld wordt.

Met één gezamenlijke ambitie en gedeelde verantwoordelijkheid, maakt FM pas echt impact op de organisatie. Geloven in de kracht van nieuwe technologie én samenwerking is daarom misschien wel het meest cruciaal voor het succes van facilitair managers.

Benchmark Facilitaire Innovatie 2019

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform