Logo
  • Nieuws
  • 23 juni 2016
  • Rimke de Groot | Fotografie: Richard Verdegaal

Verschillende schoonmaakbedrijven werken intensief samen op Schiphol

ISS Facility Services is sinds 1 april samen met de collega’s van Asito, Hago en Raggers verantwoordelijk voor onder andere de schoonmaakactiviteiten op luchthaven Schiphol. Bijzonder aan dit contract is de intensieve samenwerking tussen de vier schoonmaakpartijen, die voor Schiphol erg belangrijk is. Doen de partijen dit goed, dan kunnen ze daarmee extra contracttijd verdienen.

Beeld Verschillende schoonmaakbedrijven werken intensief samen op Schiphol

Foto: Jolijn Boringa, ISS en Lieke Hermsen, Schiphol Group

ISS is van de vier de enige nieuwe partij op Schiphol. De komende vijf jaar is ISS verantwoordelijk voor de schoonmaak van het hele openbare gebied vóór de security, inclusief verschillende kantoorruimtes. Zo’n tachtig mensen zullen 24 uur per dag aan de slag gaan om Schiphol schoon te houden. Ook zorgt ISS in haar perceel voor de glasbewassing en samen met de onderaannemers voor de groenvoorziening en het correctief en preventief onderhoud van het sanitair. “Ik denk dat wij ons nadrukkelijk hebben onderscheiden op kwaliteit”, zegt Dominique Topper, accountdirecteur Cleaning van ISS, over het aanbestedingstraject. “ISS werkt met het trainings- en opleidingsprogramma ‘service with a human touch’. Voor Schiphol is passagiersbeleving heel belangrijk. Passagiers moeten geen hinder ondervinden van het schoonmaakwerk en passagiers die de weg zoeken naar een gate moeten goed geholpen kunnen worden.”

Improvisatievermogen

Kwaliteit en veiligheid waren belangrijke criteria in de aanbesteding, bevestigt Lieke Hermsen, senior contractmanager Passenger Facilities bij de Schiphol Group. “Andere criteria waren onder meer financiële en economische draagkracht van de organisatie, mobiliteit en vitaliteit, corporate responsibility en referentieprojecten die vergelijkbaar zijn met Schiphol, dus ervaring met onder andere complexe logistieke processen.”

“ISS is ook actief op andere luchthavens in de wereld, bijvoorbeeld die van Gatwick”, zegt Topper. “De learnings die we daar hebben opgedaan konden we meenemen naar Schiphol. We hebben ook onze Engelse implementatiemanager laten aansluiten voor dit traject. Specifiek aan werken op een vliegveld is het contact met de passagier en de invloed van de passagiersstromen. Er is een hoog- en een laagseizoen. Als er vertragingen zijn, zijn er meer passagiers op het vliegveld en moet je ook heel ad hoc beslissingen kunnen nemen. Wat doe je wel en niet als vliegtuigen niet vertrekken en het dus extra druk is? Dat vraagt operationeel veel improvisatievermogen.”

Hermsen benoemt ook de strenge veiligheidsprocedures als specifiek element van het werken op een luchthaven. Schoonmaakmiddelen en -materialen kun je bijvoorbeeld niet zomaar meenemen van het ene naar het andere gebied. “Alles moet gecontroleerd worden en daardoor duren de dingen automatisch wat langer. Dit zorgt voor een andere dynamiek dan de schoonmaak van bijvoorbeeld een kantoor.”

Extra contracttijd verdienen

Maar wat het contract echt bijzonder maakt is de intensieve samenwerking tussen de vier schoonmaakpartijen. Die samenwerking is voor Schiphol erg belangrijk. Passagiers komen in gebieden die door verschillende partijen worden schoongemaakt, maar ze moeten dit niet zo ervaren. Uniformiteit is hierbij belangrijk. “Voor Schiphol zijn thema’s als Personeel, Kwaliteit, Veiligheid en Duurzaamheid belangrijk. De partijen worden gevraagd hier gezamenlijk een bijdrage aan te leveren. Hiervoor worden jaarlijks KPI’s vastgesteld waarmee ze vervolgens aan de slag gaan”, legt Hermsen uit. “Hebben ze hun bijdrage aan de thema’s met succes volbracht, dan kunnen ze daarmee extra contracttijd verdienen. In totaal kunnen ze zo zes keer een halfjaar extra contracttijd verdienen: maar alleen gezamenlijk, niet individueel.”

In het verleden gingen de dingen nog weleens anders. Hermsen: “Toen was iedereen vooral met zijn eigen contract bezig. Op deze manier willen we meer samenwerking stimuleren. Op papier zit het goed in elkaar en tijdens de implementatiefase hebben we ook al gezien dat de partijen elkaar goed weten te vinden. ISS is als enige nieuwe partij bijvoorbeeld wegwijs gemaakt door de andere partijen.”

Samen

“De samenwerking heeft er onder andere toe geleid dat alle schoonmakers van alle partijen dezelfde bedrijfskleding dragen”, licht Topper toe. “Wel met een klein logootje dat anders is, maar verder ziet het er hetzelfde uit. En ten aanzien van het thema Duurzaamheid gaan we bijvoorbeeld kijken hoe we, samen met de afvalverwerker, het afvalproces kunnen verbeteren, maar ook wat we samen kunnen doen om ons eigen afval te verminderen en verpakkingen en oude bedrijfskleding cradle to cradle te verwerken.”

Als het gaat om het thema Personeel heeft elk bedrijf een persoonlijk ontwikkelplan. “Samen hebben de partijen gezegd: Waarom hanteren we niet allemaal hetzelfde plan?” vertelt Hermsen. “Dat vormt een mooie basis voor duurzame inzetbaarheid en werkgelegenheid van alle medewerkers.” ISS, dat van de vier partijen verantwoordelijk is voor dit thema, gaat al het personeel een trainingstraject aanbieden voor service with a human touch, oftewel: leren werken zoals ISS werkt. “Tot 1 april maakte Hago alleen het sanitair schoon, nu moeten de medewerkers bijvoorbeeld ook weleens een vloer schoonmaken”, legt Topper uit. “En alle medewerkers moeten ook de middelen die wij gebruiken leren kennen. Met die ISS-basics beginnen we, daarna komt de regiefunctie.”

Schoonmaakmedewerkers zijn elk echt verantwoordelijk voor hun eigen gebied: en dat gaat verder dan schoonmaak alleen. “Wij geven hen eigenaarschap voor hun eigen gebied”, benadrukt Topper. “Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je een signaal geeft als er een plantenbak beschadigd is of een stukje van de spiegel in het toilet afgebroken is, zodat het opgeknapt kan worden.”

Bij elkaar in de slaapkamer

Hermsen ziet dat de vier partijen elkaar steeds beter weten te vinden en echt tijd vrijmaken om samen te werken, al is dat soms ook iets waar ze mee worstelen. “Recent hebben ze op initiatief van Hago een workshop gevolgd over commitment en tijd maken om te werken aan de collectieve doelstellingen. Het is voor iedereen nieuw om op deze manier samen te werken. Zelf zitten we niet in de werkgroepen, maar als de partijen kennis of expertise van Schiphol nodig hebben, dan faciliteren wij hierin. In de praktijk moet blijken of het idee voor de samenwerking zoals we het bedacht hebben ook zo uitpakt, maar het begin is goed.” Ook Topper is positief over de eerste fase: “Het is heel leuk om met je concurrenten om tafel te zitten, van elkaar te leren en echt intensief samen te werken. We kijken bij elkaar in de keuken, maar eigenlijk is het meer dan dat: je komt bij elkaar in de slaapkamer terecht.”

De deal

Opdrachtgever: Schiphol
Opdrachtnemer: ISS, samen met Asito, Hago en Raggers
Doorlooptijd: 5 jaar, met de optie extra contracttijd te verdienen
Dienst: schoonmaak, glasbewassing, groenvoorziening, onderhoud sanitair

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform