Logo
  • Opinie
  • 31 maart 2016

Social return: stapelen van leveranciers

Bij de directeur inkoop van een grote klant heb ik onlangs een uitdaging neergelegd. Ik heb gezegd: “Zet mij aan tafel met al jullie leveranciers, met jullie schoonmaakbedrijf, leverancier van copiers, cateraar et cetera, en laat ons dan gezamenlijk bekijken hoe we de social return in jullie pand een extra boost kunnen geven. Want net zoals wij, hebben al die partijen misschien maar een paar uur per week een paar extra handen nodig.

Wij om een keer extra het zogenaamde doekje over de koffiemachines te halen, het schoonmaakbedrijf om de prullenbakken eens extra te controleren, de cateraar om het servies weg te halen of een keer vaker op te halen.” Maar met die paar uurtjes help je iemand niet aan een volwaardige plek. En dus is ons advies dat opdrachtgevers ons, de leveranciers, samen laten optrekken om gezamenlijk één volledige plek in te vullen. Stapelen is hierbij het toverwoord.

Door te stapelen kan er volgens mij heel veel ruimte ontstaan. In plaats van als overheid een opdracht voor social return neer te leggen bij één leverancier, zou je kunnen zeggen: We gaan selecteren in de partijen die bij ons over de vloer komen; als we die gezamenlijk uitdagen om over hun eigen grenzen te denken, kunnen we combinatiebanen creëren. Maar daarvoor – en daar handelde mijn vorige blog al over en daarvoor wil ik ook dit keer pleiten – moeten ze wel de regels wat ruimer durven interpreteren. Want alleen dan komen zaken in beweging.

Als opdrachtnemers hebben we immers allemaal een verplichting voor een paar procent. 5 procent staat soms gelijk aan een paar uur in de week en daarmee kun je geen duurzame en zinvolle social return-plek creëren. Kunnen we gaan stapelen, dan is het een andere zaak. Vooral als je weet dat in een recent onderzoek naar social return in de catering, een grens wordt geadviseerd om pas vanaf locaties met drie cateringmedewerkers social return toe te passen. En die zijn er lang niet altijd, vooral niet waar het een klein pand betreft. Maar van alle opdrachtnemers samen zijn er misschien wel vier of vijf mensen per dag in een gebouw aanwezig, en ontstaat er wel ruimte om social return in te vullen.

Dus waarom zouden we social return niet wat creatiever invullen? Waarom laten we ons belemmeren door hoe het nu veelal gaat? En vooral: waarom zouden we niet samenwerken? Het hele idee achter social return is toch: samen sta je sterk? Wij als JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE) PROFESSIONAL zien heel veel ruimte om met andere opdrachtnemers dossiers in het facilitaire domein in te vullen, maar dat vraagt wel om creativiteit, regievoering en stimulering van de opdrachtgever.

Als de opdrachtgever daartoe bereid is, vindt hij zeker gehoor bij zijn opdrachtnemers. Die willen graag meedenken, want behalve dat de social return dan in orde is, is het ook nog fijn voor de eigen business: als één iemand een aantal werkzaamheden verricht voor mij, voor een tweede partij en voor een derde, en het gehele pand blijft daardoor netjes, dan levert dat ons allemaal een hoog servicelevel en een tevreden opdrachtgever op.

Door de periferie van je denken te vergroten, kun je veel meer rendement behalen. Zo laat je pas echt de kracht van social return zien. En zo geef je die net dat extra zetje.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform