Logo
  • Nieuws
  • 7 maart 2018
  • Bron: Manutan

Slimmer inkopen in 5 stappen

Een geheime voorraad bedrijfsbenodigdheden aanhouden, een kwart van de facilitair managers, inkopers, secretaresses en lead buyers doet dit. Een derde bestelt zelfs jaarvoorraden van basisbenodigdheden. Omdat men collega’s niet teleur wil stellen of om de organisatie voor te zijn.

Beeld Slimmer inkopen in 5 stappen

Dit blijkt uit onderzoek van Manutan onder 1054 Nederlandse inkopers van bedrijfsbenodigdheden.

Rondjes maken en anticiperen

Het rondje over de vloer is voor veel inkopers een belangrijk onderdeel van hun werk. Ruim 30 procent van de ondervraagden zegt zelfs eens per week een rondje te maken over de werkvloer om te zien wat er nodig is. Overigens is dat niet waar ze hun hele bestelsystematiek op baseren. Slechts 16 procent van de inkopers noemt die rondjes als belangrijkste aanleiding om iets te bestellen. 11 procent bestelt ad hoc naar aanleiding van elke willekeurige vraag en zo’n 22 procent verzamelt eerst een aantal vragen en bestelt dan gebundeld. Een kwart bestelt vooral een voorraad voor enkele maanden op vaste tijdstippen.

Te weinig grip op kosten en facturatie

Plannen blijkt en blijft het lastigste onderdeel van het werk van de inkoper. Het kost veel tijd en rompslomp, er is te weinig grip op de kosten en facturatie, en een deel vindt het balanceren tussen te veel en te weinig voorraad vooral lastig. En tot overmaat van ramp staan collega’s, volgens een groot deel van de ondervraagden, alleen aan het bureau om te klagen dat iets er niet is en nooit om te zeggen dat het allemaal zo goed op orde is. Over stille krachten gesproken. Geen wonder dat een fors deel (40 procent) er eigenlijk het liefst zo min mogelijk tijd aan besteedt.

Slimmer Inkopen in 5 stappen

  1. Breng uw secundaire inkoop in kaart per jaar  - Maak aantallen inzichtbaar
  2. Verkort de lijst met leveranciers – Elke leverancier vraagt aandacht en tijd, kijk waar ze elkaar overlappen
  3. Breng de bestelfrequentie omlaag – Neem de bestellers en bestelmomenten onder de loep, vermijd ad hoc bestellingen, speel bijvoorbeeld ruim van te voren in op de seizoenen
  4. Optimaliseer de ontvangst van bestellingen – Bundel zoveel mogelijk en maak heldere afspraken over levermomenten
  5. Digitaliseer en automatiseer de facturen – Regel snelle accordering en de manier van factureren

Producttips