Logo
  • Nieuws
  • 22 januari 2021
  • Bron: F-Fort

Limburgs Offensief Food: maaltijdenaanbod Limburgse werkvloeren gezonder, duurzamer en lokaler

We willen iets doen met duurzame voeding, maar weten niet hoe. Met deze vraag kwam de provincie Limburg bij F-Fort. Inmiddels zet F-Fort zich al zo’n vier jaar in voor het Limburgs Offensief Food: LOF. 

Beeld Limburgs Offensief Food: maaltijdenaanbod Limburgse werkvloeren gezonder, duurzamer en lokaler

Door onder meer een serie masterclasses en bootcamps te organiseren voor dertig prominente Limburgse bedrijven, proberen ze de voedselketen in de zuidelijkste provincie korter en vooral duurzamer te maken.

Jordie van Berkel-Schoonen, directeur van F-Fort: “Bij F-Fort horen we heel vaak: we willen iets doen met duurzame voeding, maar weten niet hoe. Zo startte ook het gesprek bij de provincie Limburg. Het is een trotse Bourgondische regio, met veel mooie streekproducten. De perfecte plek om een project als LOF te laten ontginnen.”

F-Fort helpt organisaties met – vaak complexe – verandervraagstukken. De focus ligt op facilitair management en inkoop. “Het doel van het innovatieve programma LOF is het maaltijdenaanbod op de Limburgse werkvloeren gezonder, duurzamer en lokaler maken. Daarbij krijgt iedere speler in de keten een eerlijke prijs betaald en worden duurzame investeringen beloond. Het past perfect in het duurzaamheidsbeleid van de provincie”, legt Jordie uit. “Ook in dit vraagstuk is inkoop een bepalende schakel. F-Fort pakt een glansrol in dit project: wij creëren bewustzijn en zetten alles op alles om organisaties in beweging te brengen. Dat is waar wij goed in zijn. Het project raakt bovendien alle drie onze pijlers innovatie, duurzaamheid en samenwerking.”

Samenwerking

LOF is een uniek project voor F-Fort, aldus Jordie. “We hebben dit puur vanuit visie opgepakt, omdat we vonden dat er dingen moesten veranderden. In de loop van dit traject hebben we een mooi netwerk opgebouwd. Er ontstonden en ontwikkelden waardevolle samenwerkingen met onder meer de provincie Limburg, kennisnetwerk Nevi, stichting Diverzio, de Belangenvereniging Limburgse Land- en Tuinbouw Bond (LLTB), Rabobank Limburg en het Europees Landbouwfonds. En natuurlijk met alle innovatieve ondernemers die zich met ons en met elkaar inzetten om serieuze meters te maken op het vlak van duurzaamheid. Het project levert ons en iedereen die het met ons beleeft veel lol én waardevolle lessen op.”

Deelnemers LOF

Binnen LOF komen dertig uiteenlopende Limburgse organisaties uit de hele keten samen. Vanuit de vraagkant zijn dat B2B-opdrachtgevers met een opgeteld volume van ruim 10.000 maaltijden per dag, zoals Mondriaan, Hogeschool Zuyd, Provincie Limburg, Sevagram, Coöperate Zorgboeren en Maastricht UMC. Daarnaast zijn er tussenpartijen betrokken, zoals cateraars en partijen gespecialiseerd in logistiek, transport of data.

Kennis delen

Het doel van LOF is de Limburgse voedselketen transparanter maken voor alle betrokken partijen, de mogelijkheden in kaart brengen én de bijbehorende duurzaamheidsimpact verkennen. In een serie masterclasses slaan zorginstellingen en de agrosector de handen ineen. Er wordt samengewerkt aan een gezonde en vitale provincie, waarin gezond, veilig, vers en duurzaam eten vanzelfsprekend is. Er worden actief matches gemaakt tussen opdrachtgevers – in dit geval zorginstellingen – en aanbieders: Limburgse agrariërs.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform