Logo
  • Nieuws
  • 3 december 2021
  • FMHaaglanden Foto: ©FMH
  • Bron: FMHaaglanden

Tijdelijke huisvesting Eerste Kamer: 'Tijdens het project kwamen we erachter dat bij de Eerste Kamer veel facilitaire zaken anders geregeld zijn'

Ruim twee jaar is FMHaaglanden bezig geweest met de voorbereidingen voor het project tijdelijke huisvesting Eerste Kamer. Het project zit nu in de laatste fase, de nazorgfase. Een gesprek met Brian van der Maden en Floor Duursma-Keijzer Project- /Programmamanagers bij FMHaaglanden. 

Beeld Tijdelijke huisvesting Eerste Kamer: 'Tijdens het project kwamen we erachter dat bij de Eerste Kamer veel facilitaire zaken anders geregeld zijn'

Het project bestond uit de verhuizing naar de tijdelijke huisvesting, diverse deelprojecten en de ontmanteling van het Binnenhof. De planning is dat de renovatie ongeveer vijf en een half jaar in beslag neemt dus de tijdelijke locatie aan de Lange Voorhout/Kazernestraat moet er pico bello uit zien!

Floor: “Tijdens het project kwamen we erachter dat bij de Eerste Kamer veel facilitaire zaken anders geregeld zijn dan bij FMH. Dat maakte voor ons de uitdaging alleen maar groter. Bijvoorbeeld dat er één coördinator facilitaire zaken is bij de Eerste Kamer die verantwoordelijk is voor alle facilitaire werkzaamheden. En er is geen facilitair systeem zoals bij ons het FMIS, alles gaat via de mail. Dat maakt de uitvoering van het werk erg kwetsbaar.”

Brian: “Ook het aanbesteden van het meubilair en diverse (onderhouds)contracten ging anders. Bij andere projecten is dat geregeld binnen de contracten van FMHaaglanden. Nu hebben we dit als projectteam samen met de HIS en NIC zelf gedaan.

Dat het een complex project is blijkt wel uit de tien deelprojecten waar het project uit bestaat. Deze deelprojecten waren verdeeld over vier FMH projectleiders. Een van de projectleiders was o.a. verantwoordelijk voor deelprojecten inrichting en verhuizing. Na een intensieve voorbereidingsfase door een andere projectleider in samenwerking met de Eerste Kamer ging het inhuizen volgens een strak geregistreerd proces; met zo‘n 1.500 verhuisdozen en verhuisbakken is de oversteek gemaakt naar de tijdelijke huisvesting. Totaal zo’n 450 kuub aan meubilair.

Weer een andere projectleider heeft zich o.a. beziggehouden met de plaatsing van de x-ray scanstraat, beveiligingszaken en de inrichting van de keuken waar vanaf de centrale plek zowel de nieuwbouw als het monument goed bediend kan worden. En door de dienbladen te voorzien van een afdruk van het Binnenhof heeft ze ervoor gezorgd dat ook in de tijdelijke huisvesting het Binnenhof niet ver weg is.

Floor: “Daarnaast was er het deelproject kunst.

Lees verder

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform