Logo
  • Opinie
  • 5 juli 2016

De 5 dilemma’s van de vastgoedbeheerder

In mijn dagelijkse werk spreek ik veel met vastgoedbeheerders. En hoewel ze allemaal hun eigen specifieke vastgoedportefeuille beheren, hoor ik ook veel overeenkomsten in de uitdagingen en dilemma’s die ze tijdens hun werk ervaren. Graag deel ik de 5 meest voorkomende:

1. Hoe maak ik van beheer en onderhoud een cashcow?

Vaak is beheer en onderhoud aan vastgoed niet de core business van een organisatie en heeft het ook niet de core focus van de directie. Dat is op het eerste gezicht heel logisch, want je maakt kosten zonder dat dit direct opbrengsten genereert. Echter wanneer het vastgoed in goede staat verkeert, zijn klanten en werknemers meer tevreden. Resultaat: de productiviteit gaat omhoog, net als de gebruikerstevredenheid. Betreft het een retailobject, dan vertaalt zich dat direct in meer aankopen!

2. Hoe haal ik het maximale uit mijn (te krappe) onderhoudsbudget?

U denkt nu misschien: dat is allemaal leuk gezegd, want mijn onderhoudsbudget is bij lange na niet toereikend. Onze klanten geven aan dat ze, nu ze zelf meer inzicht hebben, ook veel steviger in de schoenen staan richting het management / directie. Er kan immers meteen aangetoond worden welke risico’s men loopt als de onderhoudsbeurt of de vervanging (weer) wordt doorgeschoven. Wat overigens ook niet onderschat mag worden: wanneer je meerdere onderhoudswerkzaamheden kan clusteren, heeft dit een positieve uitwerking op de kosten! Het clusteren van taken en als ‘werkpakket’ uitvragen in de markt, kan met Prognotice heel eenvoudig.

3. Hoe zorg ik voor meer inzicht in mijn vastgoedportefeuille?

Zorg voor inzicht en dus data! Wat heb je, waar staat het en hoe is de kwaliteit? Uit onderzoek van Prognotice blijkt dat veel vastgoedbeheerders dit niet of slechts deels voor elkaar hebben en dat deze informatie vaak versnipperd aanwezig is. Al dan niet op bierviltjes of in hoofden van werknemers (risico!). Met de software van Prognotice kiezen onze klanten voor uniformiteit van werken, het gestructureerd opslaan van gebouwinformatie en een betere uitvraag naar de markt . Hierdoor ontstaat er inzicht in de investeringen en onderhoudskosten voor de komende jaren.

4. Hoe hou ik de regie én de controle?

Een ander groot dilemma is de controle op de voortgang van het contract. De onderhoudspartij zal ongetwijfeld de voortgang rapporteren en aanleveren in diverse Excel-lijsten. Helaas ontstaat er dan weer een nieuwe databron. Steeds vaker wordt er voor gekozen om onderhoudspartijen in Prognotice het werk te laten aanleveren. Zo beschikken beide partijen over dezelfde informatie en hetzelfde inzicht. Ook kan de onderhoudspartij direct aangeven in de software wanneer er assets vervangen zijn. Zo blijft de data up-to-date en is er geen twijfel over van wie de asset-data is. Degenen die hebben gekozen voor deze manier van samenwerken, houden de regie en zijn eigenaar van de data.

5. Hoe houd ik mijn kennis en netwerk op niveau?

Prognotice organiseert meerdere keren per jaar bijeenkomsten waarbij vastgoedbeheerders die werken met Prognotice elkaar ontmoeten. Vaak op een aansprekende locatie van één van onze klanten. Hier behandelen we thema’s op het gebied van beheer en onderhoud aan vastgoed. Bijvoorbeeld: hoe hou je de regie in handen en blijf je regisseur over het onderhouden van je vastgoed? Deze bijeenkomsten worden erg gewaardeerd. Niet alleen vanwege de kennisuitwisseling; ze bieden u ook een mooie gelegenheid om te sparren met gelijkgestemden die snappen wat u beweegt en welke dilemma’s en uitdagingen u in de dagelijkse praktijk tegenkomt.

Herkenbaar? Of staat u voor nog meer uitdagingen?

Aarzel niet en neem contact met mij op.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform