Logo
  • Achtergrond
  • 20 maart 2018
  • Peter Bekkering

Het gebouw: Bijzondere campus voor PVH Europe in Houthavengebied

PVH Europe realiseert in het Houthavengebied in Amsterdam een campus waar alle medewerkers worden ondergebracht. Vorig jaar gingen de eerste 450 over naar een iconische landmark. De gebruikersreacties tot nu toe zijn positief: “Het was alsof we voor een ander bedrijf gingen werken.”
Beeld Het gebouw: Bijzondere campus voor PVH Europe in Houthavengebied

Marieken Horsman is Senior Director Facilities bij PVH Europe, een van de grootste kledingbedrijven ter wereld. Ze begon zeven jaar geleden in het hoofdkantoor aan de Stadhouderskade in het centrum van Amsterdam.

Flexconcept

PVH Europe probeerde aanvankelijk al haar medewerkers onder te brengen in de panden in het centrum van de stad. Door een snelle groei – ruim 300 nieuwe medewerkers in een jaar – bleken de panden echter al snel te klein. “We zijn toen gaan kijken in hoeverre we het pand aan de Stadhouderskade geschikt konden maken door daar een flexconcept in te voeren,”vertelt Horsman. Daarbij gingen we altijd uit van een flexratio van 0,8. Die wijkt af van die van standaardkantoorbedrijven omdat er veel producten – kledingrekken, dozen, paspoppen – op de werkvloer aanwezig zijn. Daarom hielden we voor een productmedewerker 15 vierkante meter aan en voor een ‘gewone’ medewerker 10 vierkante meter.”
Ook het flexconcept aan de Stadhouderskade loste het huisvestingsconcept echter niet op. “Daar kwam bij dat we zagen dat we voor onze verschillende brands verschillende uitstralingen nodig hadden. Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij een pand in het Houthavengebied van 12.000 vierkante meter en 13 verdiepingen; het ligt nog net binnen de ring. Daarmee was het een acceptabele locatie voor onze medewerkers – een populatie met heel veel expats – die voornamelijk in de stad zelf wonen. Het pand was ontworpen door MVSA Architects in opdracht van Heren2 en sloot aan bij de uitstraling die we zochten. Het gebouw had een maritieme uitstraling, deed denken aan een cruiseschip en vormde met het EYE Filmmuseum en het Muziekgebouw aan het IJ een derde landmark rond het IJ. Dat alles sprak ons zeer aan.”

Imago

“Het Houthavengebied was in de tijd dat we het pand wilden verwerven een gebied dat enorm in opkomst en in ontwikkeling was. We zagen dat het een gebied zou gaan worden waar met name creatieve innovatieve en vooruitstrevende bedrijven zich zouden gaan vestigen. En daarmee sloot niet alleen het gebouw, maar ook het gebied aan bij het imago dat we als PVH Europe willen uitstralen: innovatief en vooruitstrevend. De verwachting over de ontwikkeling van het gebied is in de jaren erna overigens ook uitgekomen. Het Houthavengebied is inmiddels een van de meest gewilde kantorenlocaties van Amsterdam.”
Na de verwerving van het pand bleek dat de organisaties van de diverse brands al zo met elkaar verweven waren dat het niet meer mogelijk was om het uit elkaar te halen. “De uitdaging was vanaf dat moment om te bepalen welke afdelingen naar het nieuwe pand aan de Houthavens zouden gaan. Uiteindelijk is de keuze gemaakt om de salesafdelingen, de showrooms en de operationele afdelingen – zo’n 450 medewerkers – vanaf mei 2016 in het nieuwe pand onder te brengen. Het resultaat is vijf verdiepingen met showrooms en vijf verdiepingen met kantoren. Daarnaast is er nog een restaurant op de begane grond, een deli op de eerste verdieping, waar je een goede kop koffie, een lekker broodje, een kom soep en een muffin kunt krijgen en een lounge- en managementverdieping op de bovenste etage.”

Campus

Tegelijkertijd met het afsluiten van het contract met vastgoedbedrijf Heren2 nam PVH Europe ook een optie op de kavels naast het pand. “Momenteel bouwt Heren Bouw daar naar het ontwerp van MVSA en in opdracht van Heren2 twee nieuwe panden, die na oplevering eind 2018 onderdeel zullen worden van onze campus. Dan worden ook de overige medewerkers, die nu nog zijn verdeeld over drie panden in de binnenstad, hier ondergebracht.
Daarmee is dit pand dus eigenlijk het startsein geweest om de hele organisatie vanuit de binnenstad hiernaartoe te verhuizen.”
Bij de inrichting van het pand koos de binnenhuisarchitect van PVH Europe bij de afdelingen die voor meerdere merken werken voor een neutralere uitstraling waarbij alle brands zich thuisvoelen.
De showrooms daarentegen weerspiegelen wel duidelijk het eigen karakter van de brands. Het DNA van het gebied – de Houthavens – komt als een rode draad terug in het gebouw. “Er is veel gebruikgemaakt van hout, zoals eiken en noten, en de vergaderruimtes verwijzen ook allemaal naar houtsoorten. Doordat er veel hout gebruikt wordt, krijgt het pand ook een warme uitstraling.”

Lessons learned

Bij de inrichting is gekozen voor een open kantooromgeving. “Dat is een bewuste keuze,”legt Horsman uit “omdat we meer samenwerking wilden tussen de afdelingen en de silo’s wilden afbreken.
Door te kiezen voor identieke werkplekken wilden we ook op een natuurlijke manier gelijkheid creëren.” Ook over de positionering van de werkplekken is nagedacht: “Alle werkplekken zijn langs drie kanten rondom het IJ gepositioneerd en waar je ook staat, je hebt altijd een panoramaview over het water.”
Inmiddels is het pand ruim anderhalf jaar in gebruik en zijn de eerste gebruikerservaringen bekend.
“De medewerkers ervaren het open en transparante karakter als erg fijn. Ook de samenwerking onderling vinden ze prettig. Wel merk ik nu dat het beter was geweest als we wat meer kleine meetingrooms hadden gemaakt en wat meer afgesloten kleine telefoonruimtes. Die ervaring en lesson learned gaan we nu ook toepassen in de twee nieuwe panden.”
Een andere gebruikerservaring heeft te maken met de bereikbaarheid. “De afstand vanuit de andere drie vestigingen in de binnenstad en van het Centraal Station naar dit pand bleek in de praktijk toch best aanzienlijk. Daarom hebben we er na een tijdje voor gekozen om shuttlebussen te laten rijden tussen de drie panden en dit pand en tussen CS en dit pand. Vanzelfsprekend vervalt de dienst tussen de drie panden en dit pand eind 2018 wanneer iedereen over is naar deze locatie.”
Horsman benadrukt dat een werkplekconcept nooit statisch is. “Als Facilities moet je blijven luisteren naar de medewerkers. Daarom hebben we ook Ambassadors Programs, waarbij we als Facilities aan de medewerkers vragen wat ze nodig hebben. Daarbij kijken we steeds goed wat er nodig is en natuurlijk of het past binnen het flex-concept.” De overheersende indruk van de verhuizing naar de Houthavens is vooral positief. “Illustratief daarvoor is een eigen ervaring, die ik later ook van andere medewerkers heb gehoord: het was alsof we met elkaar voor een ander bedrijf gingen werken. En dat komt onder meer omdat hier een hele rustige serene atmosfeer heerst, heel anders dan in de hectische binnenstad. Daarmee is een van mijn verwachtingen vooraf uitgekomen: dit pand verkoopt zichzelf. Ook omdat we echt hebben geïnvesteerd in goede voorzieningen. Een goede werkplek, goed meubilair, goede zit-staplekken en – ook heel belangrijk – een goed restaurant en op donderdag- en vrijdagavond een goede bar. Ook houden we hier regelmatig mooie feesten. Zoals het eerste feest, dat buiten plaatsvond en waarbij velen zich op een cruiseschip waanden.”

LEED en BREEAM

Het pand zelf is redelijk traditioneel gebouwd. Wel heeft PVH Europe besloten om een jaar na ingebruikname te beginnen met het aanvragen van een duurzaamheidscertificaat, LEED EBOM (Lead in Energy and Environmental Design – Existing Building Operations and Maintenance), versie Gold. “Momenteel zijn we druk bezig om daarvoor de benodigde voorzieningen te treffen op het gebied van klimaat, verlichting en het operationele gedeelte.” Voor de twee nieuwe panden wil PVH Europe het BREAAM-certificaat International Refurbishment and Fit-Out behalen. “Fit-out, de afbouw, betekent dat we niet zozeer focussen op wat de aannemer neerzet, maar vooral op wat we zelf in de panden aanbrengen. En daarbij gaan we voor de score Excellent. Om dat te bereiken moeten we voldoen aan een aantal pakketten. Daarbij is ook veel aandacht voor het welzijn van medewerkers. In en om de twee nieuwe panden krijgt dat vorm door veel aandacht voor sustainable elements. Daarbij moet je denken aan een park met vogel- en insectenvriendelijke elementen en beplanting, maar ook aan het stimuleren van het gebruik van trappen, het verbeteren van de luchtkwaliteit en het aanbieden van sportfaciliteiten en ruimtes voor mindfulness.”

Fotocredits:
©MVSA Architects (openingsfoto)
©Ronald Tilleman (gebouw)
©Frank Puts (interieur)

Producttips