Logo
  • Achtergrond
  • 6 juli 2020
  • Liftinsight

Big data liften en eigendom, hoe zit dat nou precies?

We maken gebruik van data om slimme adviezen te geven, waarmee je veel verspilling kunt voorkomen. Alle data van een lift wordt verzameld in het online liftboek (liftmanager®️), zodat je per lift een online dossier opbouwt. Op die manier zijn alle gegevens, onderhoudsbeurten, storingen en reparaties direct inzichtelijk voor jou als lifteigenaar, maar ook voor de onderhoudspartij die ervoor zorgt dat de lift te allen tijde optimaal presteert. Handig, toch? We merken echter regelmatig dat er onduidelijkheid heerst als het over data gaat. Waar wordt die data nou eigenlijk voor gebruikt? Waar wordt data opgeslagen en – de meest gestelde vraag – van wie ís die data dan eigenlijk?
Beeld Big data liften en eigendom, hoe zit dat nou precies?

Wat is big data?

Om een antwoord te kunnen geven op deze vragen is het van belang dat we je eerst uitleggen wat big data is. Er is niet één kraakheldere definitie van big data, maar het komt ongeveer op het volgende neer: data wordt big data wanneer er veel van is gegenereerd via verschillende kanalen en het wordt geïnterpreteerd om het vervolgens te gebruiken bij het geven van advies om performances te verbeteren. Een ander kenmerk van big data is dat er steeds data bij blijft komen. Zo blijven voorspellingen en adviezen actueel en worden ze steeds nauwkeuriger en betrouwbaarder.

‘data is het nieuwe goud’

Toen de wereld begon met het inzetten en vergaren van data dook deze uitspraak al snel overal op. Data is goud, data moet je hebben om succesvol te zijn. Deze uitspraak mist echter enige nuance, waardoor er misverstanden zijn ontstaan als het gaat om data. Als je data vergelijkt met goud, heb je waarschijnlijk ook het gevoel dat je het moet beschermen. Dat je er heel zuinig op moet zijn én: dat je het niet moet delen. En daar wordt men huiverig van.
De nuance die hier mist is dat je met ruwe data eigenlijk helemaal niets kunt. Natuurlijk mag je jouw data allemaal voor jezelf houden, maar wat ga je er dan mee doen? Data wordt pas iets waard als het geïnterpreteerd wordt, als er conclusies aan verbonden worden. Goud is alleen maar iets waard, omdat je er dingen mee kunt bekostigen. Als je met goud niets zou kunnen kopen, omdat niemand het aanneemt, zou je het dan nog steeds beschermen met je leven? Waarschijnlijk niet. Om goud voor jou waardevol te maken, heb je dus iemand nodig die het aanneemt en omzet in geld, of in een mooie nieuwe bmw, of in een vakantiehuis in zuid-spanje. En zo is ruwe data alleen maar van waarde als je het laat interpreteren. Als ruwe data big data wordt. Alleen dan kun je er echt iets mee doen.

Big data in het dagelijks leven

Hoewel big data voor velen nog wat futuristisch en ingewikkeld klinkt, hebben we er in het dagelijks leven regelmatig mee te maken. Wanneer je google maps gebruikt, wordt er data verstuurd naar google, zodat de app je op de hoogte kan houden van drukke punten en files op jouw route. Google heeft er niets aan om te weten dat jíj in die auto zit en van welk merk je auto is. Uiteindelijk is de interpretatie van deze data belangrijk: rijden er veel auto’s langzaam op ongeveer dezelfde plek? Dan is de kans groot dat daar een file staat. En dát is waar ze jou mee helpen. Dit is met data die wij inzetten bij liftonderhoud eigenlijk niet anders. Een individuele lift wordt slimmer op basis van data van vele liften. Het totaalplaatje is van belang. De data van één lift heeft pas waarde als deze in context geplaatst wordt door de data te vergelijken met die van vele andere liften.

Waar wordt de data opgeslagen?

Zoals we al eerder benoemden, wordt de data van jouw lift verzameld in het bijbehorende online liftboek (liftmanager®️) van deze lift. Je kiest zelf wie je toegang geeft tot deze data. Bij liftinsight®️ slaan we jouw gegevens veilig op in de (nederlandse) europese google-cloud. Hier worden ze beschermd door de beveiligde infrastructuur van google. Slechts een klein team van ontwikkelaars heeft toegang tot onze systemen voor ondersteuning en de ontwikkeling van extra functionaliteiten van onze producten.

Van wie is de data?

Ondanks dat de data in ons platform wordt vergaard, beschouwen we de ruwe data als niemands eigendom. Er is namelijk niemand die iets heeft aan deze ruwe data, die slechts uit eentjes en nulletjes bestaat. Dus, om antwoord te geven op deze vraag: de data is in principe van niemand. De ruwe data wordt door ons systeem geanonimiseerd en geaggregeerd verwerkt om vervolgens ingezet te kunnen worden voor predictive maintenance. Deze interpretatie van verzamelde ruwe data beschouwen we als intellectueel eigendom van liftinsight®️. Echter mag deze niet gebruikt worden voor doorverkoop of voor oneigenlijk gebruik. Wel mag data geanonimiseerd gebruikt worden om slimme adviezen te geven. Met geanonimiseerd bedoelen we dat de data die we aan derden verstrekken om tot een advies te komen, nooit terug te herleiden mag zijn naar één individuele lift, organisatie of persoon.

Kan ik de data altijd blijven inzien?

Het is – in tegenstelling tot andere systemen- wel mogelijk om deze data altijd te kunnen blijven inzien. Zélfs als je overstapt naar een nieuw systeem. Je kunt dan een export maken van de door ons geïnterpreteerde data die je in kunt zetten in een eventueel nieuw systeem. Het zou namelijk zonde zijn als deze gegenereerde data in zo’n geval compleet verloren gaat, vinden wij. Wil jij meer weten over hoe de veiligheid van jouw gegevens gewaarborgd wordt? Dit lees je allemaal in ons privacy statement.

Wij zijn Liftinsight. De liftboys from Rotterdam. Een eerlijke wereld van liftonderhoud. Dat is wat ons drijft. Big data en AI veranderen de wereld en ook de liftservicesector. Wij hebben slimme sensoren ontwikkeld op basis van IoT. Hiermee meten we verticale bewegingen en liftdeuropeningen. We verzamelen, analyseren en verrijken liftboekgegevens en zetten die om in slimme managementinformatie. Hierdoor ontstaat er transparantie in de markt van liftmaintenance. En kunnen er betere voorspellingen worden gemaakt en beslissingen genomen worden. Dit bespaart tot 50% kosten, resulteert in hogere uptime en heeft een lagere milieubelasting. Welkom in onze wereld. De wereld van Liftinsight.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform