Gastvrijheid bevordert een cultuur van vertrouwen
Organisaties waar het vertrouwen groot is functioneren veel beter, zij hebben minder regels en dus minder management nodig, er wordt efficiënter gewerkt en de tevredenheid van de klanten is hoger.
Bedrijven waar het vertrouwen in onvoldoende mate aanwezig is functioneren suboptimaal of komen zelfs ernstig in de problemen. Kijk maar naar recente voorbeelden, zoals bij de SNS bank.
Als een organisatie suboptimaal functioneert, dan lijkt voor de buitenwereld alles naar behoren te verlopen, maar onderhuids spelen er diverse zich voortslepende problemen. Vaak uit zich dat in bedrijfspolitiek. Hierdoor zijn medewerkers en managers met name bezig met hun persoonlijke belangen, het behoud van hun functie of status. Zij doen wat gevraagd wordt en niets meer.
Vertrouwen gaat vooral over bekwaamheid en oprechtheid. Hierbij kun je stellen dat bekwaamheid vooral met de functie inhoud te maken heeft. Heb je en toon je de kennis en vaardigheden die van je worden verwacht gezien je functie.
Oprechtheid vraagt om een bepaalde houding, hoe je in het leven staat als het gaat om je relatie met andere mensen. Wat zijn hierbij je overtuigingen en je kernwaarden?
Daarbij dien je over vaardigheden te beschikken om hier in concreet gedrag uiting aan te kunnen geven, in de vorm van communiceren en sociale vaardigheden.
Organisaties die in dit laatste succesvol zijn, worden veelal ook als gastvrij ervaren. Logisch want gastvrijheid heeft als doel, gasten (of klanten) zich veilig en comfortabel te voelen. Hiervoor is het van belang dat zij zich begrepen voelen en dat er oprechte interesse voor hen is.