Logo
  • Nieuws
  • 22 juli 2021
  • Bron: Welkom

Docenten en managers onderwijs: 'Roep hospitality als 21e-eeuwse vaardigheid uit'

Zou hospitality als soft skill moeten worden toegevoegd aan de 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs? Bijna driekwart (73%) van de docenten en managers in het onderwijs vindt van wel. Dat blijkt uit onderzoek van Boom beroepsonderwijs. Hospitality zou dan net als 11 andere vaardigheden waaronder kritisch denken, samenwerken, communiceren en creativiteit een belangrijk onderdeel worden in het curriculum van het funderend onderwijs.

Beeld Docenten en managers onderwijs: 'Roep hospitality als 21e-eeuwse vaardigheid uit'

Rob van der Ploeg, manager business development en strategie bij Boom beroepsonderwijs: ‘Over hospitality in het onderwijs als soft skill horen we relatief weinig. Toch vinden wij dat het goed kunnen toepassen van hospitality op de werkvloer hét verschil kan maken. Als het er ultiem om gaat en je hebt die klantvriendelijkheid en dat hostmanship in je lichaam, dan ben ik ervan overtuigd dat veel mensen met een glimlach met je in contact zullen treden. Hospitality is een belangrijke vaardigheid voor succes op de werkvloer.’

Van der Ploeg zei dit tijdens de tweede Dag van de Hospitality. Hij presenteerde die dag de resultaten van onderzoek onder duizend docenten en managers. 

21e-eeuwse vaardigheid

Uit het onderzoek van Boom beroepsonderwijs blijkt dat een meerderheid van de scholen er zelfs wel wat voor voelt om hospitality als 21e-eeuwse vaardigheid uit te roepen. Toch zijn er nog wel wat hobbels te nemen, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Zo zijn docenten wel geïnteresseerd in het onderwerp hospitality, maar besteden ze er nog te weinig aandacht aan. Een grote meerderheid van de scholen in Nederland heeft nog geen concrete visie op hospitality onderwijs ten aanzien van het curriculum. Daarnaast geven docenten aan behoefte te hebben aan coaching, scholing en ondersteuning op dit thema.

Wakker schudden

Volgens Van der Ploeg is er nog veel te winnen als het gaat om hospitality-les in het beroepsonderwijs. Een interessante vraag is wat de studenten er zelf van vinden. Van de ondervraagde docenten denkt slechts 28% dat hun studenten weten wat de soft skill hospitality inhoudt en bijna een derde (31%) denkt dat studenten het belang niet kennen. Maar of de docenten het bij het rechte eind hebben en studenten daadwerkelijk moeten worden wakker geschud? ‘Het zou goed zijn als we ons hospitality-onderzoek ook nog eens onder studenten uitvoeren’, aldus Van der Ploeg.

Bekijk hier de online sessies van de Dag van de Hospitality - 5 topsprekers over veiligheid en gastvrijheid terug.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform