Logo
  • Opinie
  • 26 september 2019

De uitdagingen voor gastvrijheidsontwikkeling in de schoonmaakbranche

In uitgebreide hospitality concepten staat regelmatig tot in detail uitgewerkt wat er van medewerkers verwacht wordt om de gastvrije beleving bij de eindgebruiker te realiseren. In de praktijk is het echter vaak moeilijk om gastvrijheid echt in te bedden in de organisatiecultuur. Want met alleen externe motivatie red je het niet. Intrinsieke motivatie is essentieel.

De uitdagingen voor gastvrijheidsontwikkeling in de schoonmaakbranche:

  • Het commerciële ideaalbeeld loopt op voor op realiteit van de werkvloer;
  • Voornamelijk focus op externe gastvrijheid bij eindgebruiker;
  • De groei in resultaatgerichte- en dagschoonmaak vraagt andere competenties van medewerkers;
  • Gebrek aan tijd en ruimte bij medewerkers om gastvrij te kunnen zijn;
  • Mate van fysieke en mentale afstand van medewerker tot management en hoofdkantoor;
  • Het boeien en binden van medewerkers in een krappe arbeidsmarkt;
  • Ketenprestatie bij integrated facility management.

Bij (resultaatgerichte) schoonmaak ligt de focus voornamelijk op het eindresultaat. De aandacht voor gastvrijheid gaat met name over wat de opdrachtgever en eindgebruiker graag willen beleven tijdens en aan het einde van het schoonmaakproces. Dit is een extrinsieke motivatie om gastvrijheid te ontwikkelen: we moeten gastvrij zijn. Terwijl mensen het meest geneigd zijn te veranderen door intrinsieke motivatie. Echte authentieke gastvrijheid komt vanuit intrinsieke motivatie. Het is net als stoppen met roken, zonder motivatie blijf je in oude gedragspatronen vallen. Daarnaast gaat verandering ook vaak gepaard met negatieve gevoelens als angst en onzekerheid. Deze gevoelens zijn niet echt motiverend. Het verlangen om te willen veranderen moet daarom groot genoeg zijn. Gastvrij zijn kost namelijk ook best wat extra tijd en energie. Zeker als je gewend bent om buiten beeld te werken. Met alleen externe motivatie red je het niet. Het ontwikkelen van intrinsieke motivatie is dus essentieel. Maar hoe doe je dat?

Gastvrijheid begint intern

Er is een direct verband tussen medewerkers- en klanttevredenheid. Als een medewerker zich welkom voelt in een bedrijf of team, geeft de medewerker dat gevoel vanzelf door aan de gasten. Ga maar bij jezelf na: Wanneer jij je niet gewaardeerd voelt, niet fijn samenwerkt met je collega’s of niet de mogelijkheden krijgt om gastvrij te kunnen zijn, moet je continu de knop omzetten om je gast wél een goed gevoel te geven. Op de lange termijn laadt de batterij van positieve energie niet meer op doordat de negatieve energie meer ruimte inneemt. Als de interne gastvrijheid onvoldoende aandacht krijgt, zal op de lange termijn de gastvrijheid voor gasten verminderen.

Lees hier meer over de 6 sleutels tot gastvrijheid 

Wilt u systematisch gastvrijheid analyseren en optimaliseren binnen uw (facilitaire) organisatie? Dan is de guest journey een fantastische tool die u helpt om door de ogen van de klant (of gast) te kijken en te ontdekken waar u het verschil maakt in de beleving. Mieke van Sark is Customer journey expert binnen Gastvrijheid in Bedrijf en leert u tijdens het Smart Workspace & Hospitality Event in korte tijd de tips en tricks waar u direct mee aan de slag kan gaan. 

Producttips

Ook interessant

Alerte gastvrijheid!
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform