Logo
  • Achtergrond
  • 21 augustus 2019
  • Welkom!

Verbeter de hospitality met zintuigenmarketing

Zintuigenmarketing is hot. In een tijd waarin de beleving steeds belangrijk wordt, is het prikkelen van de zintuigen een slimme zet. Toch maakt u lang niet iedereen blij met een uitgesproken geurbeleving, kleurige visuals of muziek. Hoe dat komt? Mensen nemen de wereld verschillend waar, ieder met zijn eigen zintuiglijk talent.
Beeld Verbeter de hospitality met zintuigenmarketing

Uit onderzoek van Senta, een adviesbureau dat is gespecialiseerd in zintuiglijke klantbeleving blijkt dat er verschillende zintuiglijke voorkeursgroepen bestaan. Zo zijn er prikkelzoekers en prikkelmijders. Daarnaast loopt de gevoeligheid van de verschillende zintuigen sterk uiteen. Zo blijkt dat 40% visueel is ingesteld, 20% auditief, 20% gericht is op voelen en 20% op proeven en ruiken.

Vijf zintuigen

Ook onderzoekers van het Max Plank Instituut voor Psycholinguïstiek en de Radboud Universiteit in Nijmegen ontdekten een voorkeur voor visuele ervaringen. Dat deden ze door te onderzoeken waar mensen over praten. Door bij te houden hoe vaak mensen verwezen naar de vijf zintuigen: zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Horen was in de meeste talen het tweede meest genoemde zintuig. In sommige culturen speelt geur juist een belangrijke rol.

Navragen bij de receptie

De verschillen in zintuigenvoorkeur verklaren waarom de ene persoon op zijn gemak is in een ruimte, terwijl een ander zich onrustig voelt. Waarom de ene persoon blij wordt van klassieke muziek, de tweede daar een hekel aan heeft en de derde persoon de muziek niet eens opmerkt. Ook verklaart het waarom mensen in panieksituaties anders reageren. In een drukke stationshal bijvoorbeeld zal iemand die visueel is ingesteld automatisch op zoek gaan naar informatieborden, terwijl een auditief persoon geneigd is iemand aan te spreken.

Verschillende prikkels

Het plaatsen van een bordje heeft dus niet altijd het gewenste effect en een gesproken omroep wordt niet door iedereen op dezelfde manier ontvangen. Om zowel visuelen, voelers, proevers, ruikers als mensen die auditief zijn ingesteld te bereiken, is het dan ook verleidelijk om veel verschillende prikkels in te zetten, maar kijk uit voor een overkill, waarschuwt Senta.

Zintuigenmarketing

Het is vooral belangrijk de zintuiglijke marketing af te stemmen op de behoeften van de klant, en zo de juiste snaar te raken. Dit geldt voor iedere organisatievorm; van fysieke winkels tot grote (online) organisaties. Iedere klantgroep heeft andere behoeftes, en zelfs andere dominante zintuigen. Iemand met het dominante zintuig ‘zien’ zal tevreden worden van een gestructureerde winkel met een overzichtelijke en mooie uitstraling. Iemand met het dominante zintuig ‘proeven’ of ‘ruiken’ hecht veel meer waarde aan het persoonlijke contact in de winkel.

Gastvrijheid

Het is dus een gemiste kans om je alleen maar te richten op visuele prikkels. Hiermee bereik je een rationele groep die vaak aankoopbeslissingen neemt op basis van prijs. De ‘voelers, proevers en ruikers’ waarderen persoonlijk contact, gaan graag een lange termijn relatie aan. Ze zijn bereid meer geld te spenderen als het ergens ‘goed voelt’. Raak deze groep in het hart en doe er uw voordeel mee!

Met een modulair opgebouwd aanbod realiseert Welkom! de passende bezoekbeleving voor grote en kleine ondernemingen.

Producttips

Ook interessant

Alerte gastvrijheid!
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform