Logo
  • Achtergrond
  • 14 augustus 2018
  • Welkom!

Ontwikkel een security mindset in 6 stappen

Uw gasten een veilig gevoel geven is misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een fijne bezoekbeleving. Hospitalitymedewerkers kunnen daar een grote bijdrage aan leveren. Maar hoe wordt u zich bewust van veiligheidsrisico’s en eventuele dreiging? Wij geven u zes tips voor het ontwikkelen van de juiste security mindset.
Beeld Ontwikkel een security mindset in 6 stappen

Hospitalitymedewerkers zijn ongelofelijk belangrijk voor de veiligheid in organisaties. Zij hebben het eerste klantcontact, dan wel telefonisch, dan wel aan de balie. Gastvrouwen en gastheren maken veel mee. Door hospitality als informatiebron toe te voegen aan het beveiligingssysteem kan de veiligheid daarom enorm toenemen. Zeker als dit gepaard gaat met een goede incidentenregistratie. Maar hoe doet u dat nou? Gastvrij zijn en toch alert? Hoe ontwikkelt u de juiste mindset?

Wees alert in uw eigen omgeving

Mensen die ergens bekend zijn, kennen die omgeving als de beste. In uw eigen omgeving weet u als hospitalitymedewerker feilloos wat de norm is en ziet u afwijkingen sneller dan uw gasten. Wees u daarvan bewust en vooral: maak daar gebruik van!

Denk aan ANNA en gebruik NIVEA

Deze afkortingen betekenen: ‘Altijd Navragen en Niets Aannemen.’ En: ‘Niet Invullen Voor Een Ander.’ Als hospitalitymedewerker mag u kritisch zijn. Slim doorvragen is een effectief instrument om genode van ongenode gasten te onderscheiden. Laat u niet intimideren. U kunt deze regels zelfs toepassen als iemand tegen u zegt: ‘Goedemiddag, ik ben de directeur.’ Vraag het gerust na als u twijfelt en vraag door als u blijft twijfelen!

Geef uw onderbewuste de ruimte

Het onderbewuste deel van uw brein heeft een veel grotere capaciteit dan het bewuste deel van uw brein. Kan het bewuste deel 72 bits aan data per seconde verwerken, het onderbewuste kan maar liefst 11,2 miljoen bits per seconde aan. Hoewel we de neiging hebben vooral te vertrouwen op onze ratio, is het verstandig ook naar het onderbewuste te luisteren, zeker als het gaat om veiligheid. Uw onderbewuste is vaak een feilloze indicator dat er iets niet klopt. Neem uw gevoel serieus, ook als u niet direct kunt duiden wat er precies mis is.

Let op afwijkend gedrag en lichaamstaal

Heb oog voor afwijkend gedrag en let daarbij op lichaamstaal. We communiceren onophoudelijk via ons lichaam, of we ons daar nu bewust van zijn of niet. Het lichaam is het lexicon van wat we denken, voelen en willen gaan doen en kan niet liegen. Heeft iemand bijvoorbeeld bij een temperatuur van dertig graden een hand in zijn zak, dan heeft hij misschien iets te verbergen.

Blijf niet passief als u afwijkend gedrag ziet

Kwaadwillenden hebben er een hekel aan om uit de anonimiteit te worden gehaald. Kom daarom niet pas in actie als iemand écht verdacht vertoont, maar in de fase daarvoor als u afwijkend gedrag signaleert. Stap op de persoon af en vraag of u hem of haar kunt helpen en of hij misschien iets zoekt. Dat is heel vriendelijk, maar werkt tegelijkertijd verstorend voor iemand die iets verkeerds van plan is.

Mocht u het echt niet vertrouwen? Bel de beveiliging of de politie

Wees nooit bang om alarm te slaan. Elke melding is waardevol.

Met een modulair opgebouwd aanbod realiseert Welkom! de passende bezoekbeleving voor grote en kleine ondernemingen.

Producttips