Logo

FMM.nl is vanaf nu F-Facts.nl

  • Achtergrond
  • 4 december 2017
  • Welkom!

Hoe koffie de bezoekbeleving beïnvloedt: 5 tips

Het is van groot belang dat de bezoeker zich welkom voelt in uw bedrijf. Maar hoe creëert u dat ‘mi casa es su casa’-gevoel? En in welke mate draagt koffie bij aan een warm onthaal? Welkom! vroeg vijf experts hoe koffie kan bijdragen aan de ultieme bezoekbeleving.
Beeld Hoe koffie de bezoekbeleving beïnvloedt: 5 tips

Tip 1: Schenk de koffie in ‘rond’ servies

Joyce van Galen, marketeer bij Fortune Coffee, benoemt het belang van het fijn servies: ‘Kies voor een kop met een ronde bodem. Een ronde bodem in de koffiekop laat de koffie ‘rollen’, waardoor een mooie crèmelaag op de koffie ontstaat. Het serveren van de perfecte kop koffie breekt het ijs en creëert sfeer in het gesprek. Of dat nu tijdens een sollicitatiegesprek, een kennismaking met een klant of met je medewerkers en/of collega’s is.’

Tip 2: Kies voor de juiste sterkte

‘Niets zo veelzijdig als de smaak van mensen en aan welke koffie zij de voorkeur geven. Het is voor een bedrijf dan ook van belang om de gulden middenweg aan te houden als het om koffiesmaak gaat. Kies voor een koffie die de meeste koffiedrinkers kunnen waarderen. Niet te sterk, maar wel krachtig genoeg. Ga bijvoorbeeld voor een koffie met chocoladetinten en een fruitige afdronk,’ aldus Joop van Dee, eigenaar van CoffeeRoastery.

Tip 3: Besteed aandacht aan de presentatie

Joost Leopold is hoofdtrainer bij De Koffieschool. Naast trainingen geven, schrijft hij een maandelijkse column over koffie in een horecatijdschrift en jureert hij regelmatig kampioenschappen. ‘Door het serveren van de perfecte koffie in de wachtruimte zorg je ervoor dat de bezoeker zich gewenst voelt. Je kunt zelfs een boodschap in je koffie verwerken; bijvoorbeeld door een hart of een rosetta in het melkschuim te schenken. De bezoeker ervaart een hartverwarmend gevoel en neemt dit met zich mee. Dit zorgt voor een goede indruk van je bedrijf vanaf het moment van binnenkomst.’

Tip 4: Houd rekening met de juiste geur

‘Naast de smaak is ook de geur van koffie verbonden aan emoties. Het aroma van hazelnoten, de kruidige tonen van anijs of kaneel en de bloemige geuren van jasmijn en rozen hebben een positieve werking op onze gesteldheid. Terwijl houtachtige- en rokerige geuren juist een negatief effect hebben. Kies daarom voor een koffie met een geur die aansluit bij de gewenste bezoekbeleving’, stelt Mirle Hilbers, communicatiespecialist bij Kaldi Koffie & Thee.

Tip 5: Speel slim in op de social media-trend

Tilly van Arendonk is sales event coördinator en koffietrainer bij Pelican Rouge. Zij vertelt dat je als bedrijf slim kunt inspelen op de social media-trend: ‘Wees je ervan bewust dat steeds meer mensen gebruik maken van social media. Een plastic beker met instant koffie wordt niet op Instagram of Facebook gedeeld, maar een heerlijke cappuccino in een leuke mok met een verse stroopwafel wel. Zorg dat het logo van je bedrijf goed zichtbaar is op de mok en je hebt gratis promotie.’

Met een modulair opgebouwd aanbod realiseert Welkom! de passende bezoekbeleving voor grote en kleine ondernemingen.

Producttips

Ook interessant