Logo
  • Nieuws
  • 11 december 2019
  • Bron: Workthere

5 tips om co-workers tevreden te houden op de werkplek

Luchtkwaliteit, akoestiek, temperatuur? Waar moet u allemaal op letten als u een werkomgeving wilt bieden waar flexibele co-workers blij van worden? Op basis van het onderzoeksrapport ‘What Coworkers Want’, waarin 2000 co-workers zijn ondervraagd over 48 verschillende kantoorkenmerken, komen deze 5 tips naar voren.

Beeld 5 tips om co-workers tevreden te houden op de werkplek

1. Verbeter de luchtkwaliteit

Er is een flink gat tussen het belang dat co-workers hieraan hechten en de huidige tevredenheid; 80% van de flexibele kantoormedewerkers vindt luchtkwaliteit belangrijk, maar slecht 52% is hier nu tevreden over. Helaas is het niet zo simpel als een paar ramen opendoen, vooral omdat de buitenlucht van kantoren in grote steden vaak nog slechter van kwaliteit is dan binnen. Maar wat kan je dan wél doen om de luchtkwaliteit in het kantoor te verbeteren? Begin eens met kijken of alle ventilatieroosters open staan en niet worden geblokkeerd. Het regelmatig vervangen van de luchtfilters kan ook een groot verschil maken. Het helpt ook om het kantoor stof- en afvalvrij te houden. Tot slot dragen planten bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. 

2. Voorkom geluidsoverlast

Van de ondervraagde co-workers geeft 78% aan een goede akoestiek op kantoor belangrijk te vinden, terwijl slechts 53% tevreden is met het huidige geluidsniveau. Ondanks dat dit aspect lastig te controleren is, zijn er wel degelijk stappen die je kunt nemen om de akoestiek te verbeteren. Planten verbeteren niet alleen de luchtkwaliteit en de ‘groene’ sfeer van een kantoor, ze kunnen ook helpen bij het verbeteren van de akoestiek. Hoge frequenties worden geblokkeerd door de planten zelf, en de plantenbakken verminderen de geluidsoverdracht van lage frequenties.

Kale, bakstenen muren, scheidingswanden van glas en staal, en minimalistisch ingerichte ruimtes zien er misschien heel hip uit, maar het zijn de zachtere materialen, zoals tapijt en comfortabele banken, die ervoor zorgen dat het geluid niet weerkaatst maar geabsorbeerd wordt. Akoestische schermen kunnen ook uitkomst bieden. Het verminderen van geluidsoverlast heeft niet alleen met het verbeteren van de akoestiek te maken, ook met de kantoorindeling valt er veel te winnen. Je kunt het kantoor bijvoorbeeld inrichten in verschillende ‘geluidzones’, zoals een speciale brainstormruimte. Op die manier kunnen medewerkers vrijuit praten en samenwerken, zonder het gevoel te hebben dat ze anderen daarmee storen, en worden werknemers in de stilteruimte niet afgeleid.

3. Zorg voor de ideale temperatuur

78% van de co-workers vindt de temperatuur op kantoor belangrijk, maar slechts 55% is hier tevreden over. Het is een lastig onderwerp, want de ideale temperatuur kan sterk verschillen per persoon. Waar de één loopt te puffen in een t-shirt, zit de ander te bibberen in een dikke trui. Voor een comfortabel binnenklimaat zou de temperatuur tussen de 19-23°C moeten liggen, maar wat is dan de ideale temperatuur? Onderzoek door Indoor Environment Group van Berkely Lab heeft aangetoond dat de hoogste productiviteit bereikt kan worden bij een temperatuur van 22°C. In sommige flexibele kantoren kunnen gebruikers per ruimte de temperatuur instellen.

4. Bied voldoende concentratiewerkplekken aan

Het lijkt een open deur, maar de meeste flexibele kantoren hebben te weinig concentratiewerkplekken. 76% van de co-workers wil gebruik kunnen maken van een rustige ruimte om geconcentreerd te kunnen werken, maar slecht 54% is tevreden met het aanbod van deze stilteplekken. Het probleem kan meerdere oorzaken hebben: (a) er zijn geen stilteruimtes, (b) er zijn te weinig concentratiewerkplekken of (c) het is niet stil in de stilteruimtes.

Veel flexibele kantoren bieden al kleine concentratieruimtes aan in de vorm van een telefooncel. Het voordeel hiervan is dat het weinig ruimte in beslag neemt en werknemers makkelijk een stilteplek kunnen vinden. Als het niet stil (genoeg) is in de stilteruimtes, dan zouden de eerdergenoemde brainstormruimtes (of een ander soort ruimte waar mensen vrijuit met elkaar kunnen praten) een oplossing kunnen zijn. Zo kunnen de kantoorgebruikers kiezen of ze in een stilteruimte of in een drukke ruimte willen werken. Ook kunnen de eerdergenoemde akoestiek tips helpen om stilteruimtes stiller te maken.  

5. Zorg voor een comfortabele werkplek

Het hebben van een comfortabele werkplek is een absolute must en daar werd van alle 48 kantoorkenmerken het meeste waarde aan gehecht. In het onderzoek gaf 82% aan dit kenmerk belangrijk te vinden, terwijl slechts 61% tevreden is over het huidige comfortniveau van de werkomgeving. De mate van comfort heeft een grote invloed op het welzijn en de productiviteit van medewerkers. Want wie vindt het nou niet lastig om efficiënt te werken in een onaangename omgeving? Het creëren van comfortabele werkomgeving is redelijk complex, aangezien ‘comfortabel’ voor iedereen iets anders kan betekenen. Het volgen van bovenstaande tips over de luchtkwaliteit, de juiste akoestiek en de ideale temperatuur zijn natuurlijk wel belangrijke aspecten die kunnen bijdragen aan het creëren van de ideale comfortabele werkomgeving.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform