Logo
  • Opinie
  • 29 maart 2016

Vergelijkingssites: vergelijken we binnenkort ook eenvoudig FMIS-leveranciers online?

Online ervaringen delen en lezen; in de Business to Consumer-markt is het de gewoonste zaak van de wereld. De Business to Business-markt is nog niet zover, maar mijn voorspelling is dat u over maximaal vijf jaar ook voorafgaand aan uw zakelijke aankopen eerst de recensies op internet checkt.

Kennen jullie die luie stoel die je soms aantreft in winkels vlakbij de pashokjes? Aangename uitvinding. ‘Die shop manager snapt het’, denk ik altijd als ik deze aangename stoel aantref. Paul, een goede vriend van mij, deelt dit gevoel. Onlangs ging hij winkelen met zijn vrouw. Hij had zich nog maar net in de doorgezakte leren fauteuil genesteld of een wildvreemde dame vroeg hem of het jurkje dat ze aan het passen was haar goed stond. Hij bevestigde dit en de dame toog opgelucht naar de kassa. Binnen een half uur herhaalde dit voorval zich een aantal malen met andere wildvreemde vrouwen en Paul kreeg er zowaar plezier in. Sterker nog, het viel hem op dat zijn feedback en adviezen veel beter opgevolgd werden dan hij ooit eerder had ervaren. Herkenbaar?!

Na dat half uurtje stelde hij de bedrijfsleider voor de grap voor om elke zaterdag terug te komen. De “mystery advisor” zou wellicht een goede aanvulling zijn op de al bestaande mystery shopper. Neutrale oordelen en adviezen hebben niet alleen impact, mensen gaan er ook actief naar op zoek.

We kennen allemaal vergelijkingswebsites à la Independer.nl, iens.nl en tripadvisor.com. Ik weet haast zeker dat de pagina’s met reviews bij de meest bezochte pagina’s van die sites horen. Als ik zelf een restaurant of hotel zoek klik ik ook al snel door naar de recensies. Mond-tot-mondreclame is nog altijd zeer effectief, ook online.

Er bestaan al vergelijkingssites waarop u verschillende softwareleveranciers kunt vergelijken, uiteraard voorzien van de nodige recensies. Hier vindt u over een paar jaar ongetwijfeld ook een uitgebreid overzicht van FMIS-leveranciers.

Laat u dan uw keuze straks volledig afhangen van een online forum? Waarschijnlijk niet. De aanschaf van een business applicatie heeft immers meer voeten in de aarde, dan het reserveren van een gezellig restaurant of het winkelen voor nieuwe kleding. Vanzelfsprekend bent u goed voorbereid, bent u op de hoogte van de voors en tegens van de verschillende leveranciers en wellicht heeft u zelfs een kijkje in de keuken gehad bij andere gebruikers. Alle benodigde ingrediënten zijn aanwezig, de doorslaggevende factor voor uw definitieve keuze hangt nu af van uw gesprekspartners. Zij moeten voor u de vertaalslag maken van de applicatie naar uw organisatie en bedrijfsprocessen, zodanig dat de beloofde voordelen ook daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden.

Degene die het beste deze vertaalslag kan maken naar uw organisatie, daar zou ik als potentiële koper het meeste vertrouwen in hebben. Want die ‘X-factor’ is in mijn beleving essentieel voor een goede start van een prettige samenwerking.

Welnu, resteert nog één vraag: voorziet u deze blog post van een recensie?

Producttips