Logo
  • Nieuws
  • 10 oktober 2016
  • Willem Dercksen
  • Bron: Patiëntenfederatie Nederland

Persoonlijke aandacht maakt het verschil in de verpleeghuiszorg

Oprechte aandacht van het personeel is de belangrijkste reden voor tevredenheid van bewoners van verpleeghuizen. Dat blijkt uit 23.000 interviews die Patiëntenfederatie Nederland hield met bewoners van verpleeghuizen.

Beeld Persoonlijke aandacht maakt het verschil in de verpleeghuiszorg

Bevindingen van het onderzoek zijn gepubliceerd in de tussenrapportage De feiten op tafel. Uit de interviews komt naar voren dat er grote verschillen zijn tussen verpleeghuizen. Bij huizen waar de personele bezetting op orde is en het personeel tijd heeft voor de bewoners en ze persoonlijke aandacht geeft, is de tevredenheid van bewoners groot. In huizen waar dat niet zo is, ervaren bewoners grote gevolgen voor hun kwaliteit van leven. “Sommige verhalen raken diep. Daartegenover staan verhalen van mensen die zich echt gezien en gehoord voelen en tevreden zijn. De verschillen zijn enorm. We vinden het belangrijk dat iedereen kennis kan nemen van die verschillen en dat verpleeghuizen van de ervaringen leren”, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland.

Uit de interviews blijkt dat de bewoners over het algemeen redelijk tevreden zijn over het leven in hun verpleeg- of verzorgingshuis. Het gemiddelde cijfer voor de tevredenheid is 7,85. Dat cijfer is het gemiddelde van de zes deelscores die de bewoners geven op de aspecten Afspraken, Behandeling, Medewerkers, Informatie, Luisteren en Accommodatie.

‘Praatje’

Het blijkt dat in de positieve waarderingen het vaakst de medewerkers worden genoemd. Veel voorkomende woorden in deze waarderingen zijn ‘behulpzaam’, ‘lief’ en ‘praatje’. Persoonlijk contact met de medewerkers kan dus het verschil betekenen tussen een ruime voldoende en een zeer hoog cijfer. De waardering van de kamer c.q. het appartement staat op de tweede plaats; daarbij is ook het uitzicht een belangrijke factor. Op de derde plaats staat het eten. Goede en lekkere maaltijden zorgen voor een hoog cijfer. Uiteraard moet verder de basis van de zorg (medicatieveiligheid, goed opgeleid personeel) in orde zijn, maar het zijn juist de positieve zaken die écht het verschil maken als het om het welzijn van de bewoners gaat.

Producttips