Logo
  • Nieuws
  • 26 september 2016
  • Willem Dercksen
  • Bron: RTL Nieuws

Aanmerkelijke verschillen klantvriendelijkheid ziekenhuizen

Het ene ziekenhuis is veel klantvriendelijker dan het andere. Dat zit hem vooral in de houding van het personeel en de bereikbaarheid van de gebouwen. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoek- en adviesbureau DVJ Insights onder 2600 patiënten van 28 grote ziekenhuizen.

Beeld Aanmerkelijke verschillen klantvriendelijkheid ziekenhuizen

Het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen komt naar voren als het minst patiëntgerichte ziekenhuis. Parkeerproblemen, personeel dat druk in de weer is met nieuwe computersystemen en verbouwingen zorgen voor ontevreden patiënten. Het ziekenhuis neemt de klachten serieus. Het erkent dat er vorig jaar en begin dit jaar problemen waren die zijn veroorzaakt door de fusie van Atrium Medisch Centrum en Orbis Medisch en Zorgconcern tot Zuyderland. De bereikbaarheid van het ziekenhuis was onder de maat. Het ziekenhuis stelt dat die problemen inmiddels zijn opgelost. De parkeerproblemen zijn vrijwel verdwenen, de verbouwingen bijna afgerond en er wordt nu veel aandacht besteedt aan klantvriendelijkheid en gastvrijheid. Het ziekenhuis monitort inmiddels soms dagelijks wat patiënten van hun behandeling vinden.

App voor tips en feedback

Het Utrechtse Antonius Ziekenhuis komt in het onderzoek als beste uit de bus. Toen het Antonius in 2013 werd opgeleverd, was dit een ander verhaal. Omdat het ziekenhuis slecht bereikbaar was en mensen zich amper gehoord voelden, kwamen er toen minder patiënten. Het bestuur greep daarop in. Nu is het Antonius het meest patiëntgerichte ziekenhuis van Nederland. “Je wordt gelijk naar je kamer geleid en ze noemen je meteen bij je voornaam”, aldus een patiënt. “Er is een bezoekuur, maar de familie mag altijd komen” aldus een andere patiënt. Het ziekenhuis noemt verder dat de telefonische bereikbaarheid is verbeterd, er is een app waarmee patiënten het ziekenhuis tips kunnen geven en het heeft een panel van 5.000 patiënten om dagelijks feedback te krijgen.

De top 5 van meest klantgerichte ziekenhuizen:

  1. St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein
  2. Martini Ziekenhuis Groningen
  3. VUmc Amsterdam
  4. Radboudumc Nijmegen
  5. Kennemer Ziekenhuis Haarlem

Producttips