Logo
  • Opinie
  • 2 april 2019

Zin in een nudge? Nudging als instrument in de hospitality

Holle Bolle Gijs met papier hier. Een nepvlieg in een urinoir. Fruit aantrekkelijk uitgestald op ooghoogte in de kantine. Een trap met calorieënverbruik op de treden naast de lift. Dit zijn voorbeelden van nudging. Ik wist eerst ook niet wat dat woord betekende. Dacht eerst dat ze het over fudge hadden, je weet wel, van die lekkere zachte karamelblokjes.

Bewuste beïnvloeding van onbewust gedrag

De letterlijke betekenis van nudging is onbewust gedrag bewust beïnvloeden. Mensen een duwtje geven in de ‘goede’ richting, zonder dat ze zich daar heel bewust van zijn. En met de goede richting bedoelen we bijvoorbeeld gezond gedrag, minder verstorend gedrag, veilig gedrag of milieuvriendelijk gedrag. Mocht je na mijn opmerking over fudge enorme trek hebben gekregen in iets zoets en aan het snoepen zijn geslagen… Dat is geen nudging. Want snoepen is geen ‘goed’ gedrag. Sorry.

Nudging in hospitality

Steeds vaker wordt nudging in één adem genoemd met hospitality en gastheerschap. Natuurlijk snappen we dat die nepvlieg op de urinoirs de plasrichting van de heren beïnvloedt, zodat ze niet meer naast de pot plassen en de omgeving schoner blijft. Holle Bolle Gijs en andere speelse afvalbakken stimuleren kinderen om afval netjes in de afvalbak te doen en om zwerfafval op te ruimen. Een schone omgeving is een gastvrije omgeving. Maar wat kunnen we nog meer met nudging, naast deze klassieke voorbeelden?

Nieuwe duwtjes ontwerpen

Een kleine aanpassing van de inhoud van je boodschap kan leiden tot een grote verandering in gedrag. Maar een goede nudge is niet eenvoudig. Het is nog niet zo makkelijk om duwtjes te bedenken die precies doen wat je wilt dat ze doen. Menselijk gedrag wordt door heel veel factoren beïnvloed. Je kunt nooit precies voorspellen hoe een bepaalde interventie gaat uitpakken. Hoe kunnen we zinnige, werkende nudges ontwerpen?

Gewoon doen

Er is in mijn optiek niet één formule die je overal kunt toepassen en altijd leidt tot een geslaagde nudge. Volgens mij is het gewoon een kwestie van verschillende dingen uitproberen en in de praktijk kijken wat werkt en wat niet. De praktijk als proeftuin dus.

We hadden eens een nudge van een schoonmaak alarmknop op een middelbare school. Als iets niet schoon of in orde was, dan was het de bedoeling dat men die knop indrukte. Meer bewustzijn en een schonere omgeving was de bedoeling. Maar het was geen succes. Want de leerlingen bleven maar voor de lol op die knop drukken. Geen geschikte omgeving voor deze nudge dus! Een tijd geleden zag ik in een winkel een bord met daarop het aantal mensen dat ‘die dag ervoor’ een plastic tas had geweigerd. Ik voelde dat ik óók bij die maatschappelijk verantwoorde groep wilde horen! Onbewust werd ik aangespoord om een plastic draagtas te weigeren. Een geslaagde nudge dus.

Nudging met glimlach

Een trapleuning die om je hand vraagt en daarmee veiligheid stimuleert. De ‘blikvanger’ in de vorm van een basketbalnet naast een stoplicht. Groenten met oogjes aan kinderen voorschotelen. Bingoborden voor kauwgom. Een blije groene smiley als je je aan de snelheid houdt en een rode verdrietig kijkende als je te hard rijdt. Een niet onbelangrijke bijkomstigheid van nudging is, dat de beïnvloeding vaak ludiek of grappig is. En de glimlach die gasten, bezoekers en medewerkers daarvan krijgen is óók winst voor hospitality!

Producttips

Ook interessant

Voorspel de toekomst met analytics
Download de gratis whitepaper

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform