Logo
  • Opinie
  • 23 juni 2013

Zet iemand op een doorgroeipad

“Zet iemand op een doorgroeipad” Jaarboek 2012 WEDEO werkvoorzieningsschap Doetinchem

Rietveld Lyceum

Het Rietveld Lyceum is gehuisvest in een gemeentelijk monument. De beroemde architect die het ontwierp, overleed voordat het gebouw er stond. Rietveld koos bij zijn ontwerpen voor openheid naar de omgeving en het begrenzen van ruimte: “Ruimte kan je pas echt beleven als die is afgebakend naar de omgeving, zonder deze werkelijk buiten te sluiten.” Daarnaast vond Rietveld dat kwaliteitsproducten voor iedereen bereikbaar moeten zijn. Deze uitgangspunten zijn terug te vinden in het beleid van de school.

Uitdaging

Facilitair manager Walter Hartjes is blij met het veertig jaar oude gebouw, dat zo’n 900 leerlingen kan herbergen. “Deze school stelt me voor een facilitaire uitdaging omdat door de brede gangen en de relatief kleine lokalen de ruimtelijke verhoudingen een beetje zoek zijn. Soms is het hier net New York. Ook was in de jaren zeventig de computer nog niet uitgevonden. Lastig in verband met de bekabeling.”

Het Stijlhuis, de uitbreiding en zes portakabins vangen het ruimtegebrek op. “We hebben nu 1400 leerlingen, over tien tot vijftien jaar zal dat aantal door de bevolkingskrimp flink gedaald zijn.”
Hartjes heeft samen met een projectgroep de basis gelegd voor overkoepelend facilitair management voor het voortgezet onderwijs. Hiervoor is de stichting Achterhoek VO opgericht, waaraan vijfentwintig locaties deelnemen. “Er zijn in het onderwijs twee grote kostenposten: personeelskosten staan op één en direct daarna komen de facilitaire kosten. Elke cent die wij kunnen besparen op het facilitaire deel komt ten goede aan het onderwijs. Daar ligt wat mij betreft een grote uitdaging.”

Geloven in iemands sterke punten

Hartjes heeft vier Wedeokrachten onder zijn hoede. Ze zijn werkzaam als fietsenmaker, hovenier,
cateringmedewerker en medewerker repro. ‘Ik steek veel energie in hen, dat verdienen ze. Het zijn relatief goedkope krachten. Daar doen we met zijn allen graag iets voor terug. Eén van hen heb ik intensief gecoacht en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij zat niet lekker in zijn vel maar heeft nu, na twee jaar, zijn plek helemaal gevonden. Hij bleek veel meer te kunnen dan hij dacht en is sterker en assertiever geworden. Zijn lach is weer terug, zeg ik altijd.”
Hartjes begeleidt ‘zijn’ mensen met veel inzet. “Coachen is voor mij: geloven in iemands sterke punten en die benutten. Persoonlijke successen zorgen voor ontwikkeling. Ik noem het een ‘doorgroeipad’. Op dat pad laat ik mensen vrij om hun grenzen op te zoeken. Alleen zo komen ze erachter wat ze wel en niet kunnen; dat hoef ik ze niet te vertellen. Iedereen heeft behalve zijn kracht ook z’n zwakke plek. In onze training ‘persoonlijk leiderschap’ voor het personeel besteden
we daaraan aandacht. Drie van de vier Wedeokrachten nemen deel aan de training, die behoorlijk diep gaat. Ik ben trots op ze.”
Peter Bokkers: “Collega’s dachten dat het niks voor mij was”
Dertien jaar stond Peter Bokkers in de drukkerij van Wedeo aan de snijmachine. “Toen kwam er een
vacature voor een conciërge op het Rietveld Lyceum. Ik heb meteen ‘ja’ gezegd. Mijn collega’s dachten dat het niks voor mij was.”

Nu bedient Peter de hoogvolume-printer zelfstandig en verzorgt hij affiches, brochures en ander drukwerk voor leerlingen en docenten. Daarnaast surveilleert hij tijdens twee van de drie pauzes en helpt hij bij de catering. Peter heeft de administratie rondom de Gezonde Kantine Award verzorgd, die de school landelijk de zesde plaats van 153 inzendingen opleverde.
“Het surveilleren gaat goed. Ik heb een training ‘Omgaan met agressie en geweld’ gevolgd. Alleen al
door er te zijn heb je invloed, bijvoorbeeld als er een ruzie ontstaat. Ook stuur ik elke dag een groepje van acht leerlingen aan die corvee hebben. We proberen ze daarmee bewuster te maken van de troep die ze overal weggooien, behalve in de zestig grote afvaltonnen die door de hele school staan. Ze stoppen het zelfs achter de radiatoren”, vertelt Peter.
“De contacten met de docenten zijn heel goed. Als ze mij voor twaalf uur ‘s middags een print- of
kopieeropdracht geven, zorg ik dat die de volgende dag voor tien uur klaar is. Ik krijg veel waardering
van hen en ze geven mij het gevoel dat ik helemaal gelijkwaardig ben. Ja, ik ga hier met plezier naar toe. De dagen vliegen echt voorbij.

Producttips

Ook interessant

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform