Logo
  • Opinie
  • 7 juni 2017

Waarom nieuw leiderschap zo belangrijk is voor FM

Je bent nooit te oud om te leren! Zelf heb ik de laatste 10 jaar meer geleerd dan in al die jaren daarvoor. Mijn eigen reis gaat van kok, tot MT-lid van een groot Facilitair Bedrijf, tot recensent en pleitbezorger van nieuw leiderschap. Waarom is dit laatste zo belangrijk voor FM?

Op 21 januari 2015 had ik de eer om dagvoorzitter te zijn op een HRM congres van InHolland in Alkmaar. Om te voorkomen dat mijn toehoorders zouden zeggen ‘wat die vent vertelt is oud nieuws’ vroeg ik naar de bekendheid met Robert Greenleaf, Daniel Pink, Simon Sinek, Tony Hsieh, Marshall Goldsmith, Stephan Covey, John Kotter  en Ricardo Semler. Honderd mensen in de zaal, docenten, mensen uit het bedrijfsleven en afgestudeerden met een bul op zak. Tot mijn aan verbijstering grenzende verbazing gingen er maar een paar vingers omhoog.

Helaas kom ik ook trainers, coaches, ondernemers, teamleiders, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders tegen die nog steeds vast houden aan Taylor, top-down, Matrix, Management en MBA denken. Daar schrijf en zeg ik vaak over: ‘Managers kijken naar de bottomline, leiders kijken naar de horizon’.  We moeten af van het MBA / managementdenken. Er zijn nog veel leidinggevenden die vasthouden aan dit old school denken. Helaas (en voor veel werknemers gelukkig) hebben die hun langste tijd gehad. Als je niet begrijpt wat je mensen drijft, geen benul hebt van de trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, niet bezig bent met generatiemanagement, dan sta je op enig moment met lege handen. Zonder medewerkers, klanten en financiering gaat het niet werken. 

Wat moet er gebeuren?

Als je als manager, bestuurder of toezichthouder echt aan de slag wilt met de toekomst van je bedrijf of organisatie (en je eigen houdbaarheid), neem dan als basis de volgende trends en ontwikkelingen:
1: van het hoofd naar het hart;
2: van denken naar voelen;
3: van power leaders naar servant leaders;
4: van controle naar vertrouwen;
5: van management naar (nieuw) leiderschap;
6: van shareholders naar stakeholders;
7: van Angelsaksisch naar Rijnlands denken.  
 

Bedrijven of organisaties die willen groeien of over een jaar of drie nog willen bestaan kunnen niet om deze trends en ontwikkelingen heen. Facility managers (en HRM’ers) die zich willen profileren als professionele Business partner ook niet! Trendsetters als Buurtzorg.nl, Drukkerij Wedding, Kesselaar & Zn, Bruggink & van der Velden en Aldowa bewijzen dat Semco-stijl, zelfsturing, unbossen, nieuw organiseren (nu of nooit) geen luchtfietserij is. Ze groeien als kool en hoeven geen personeelsadvertenties meer te plaatsen. De sollicitanten staan bij wijze van spreken op de stoep om aan de slag te gaan.

In mijn volgende blogs ga ik nader in op de bovengenoemde trends en de impact hiervan op organisaties en FM in het bijzonder.

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform