Logo
  • Opinie
  • 3 januari 2013

Waarom facility managers (bijna) altijd voorop lopen bij veranderingen!

Wie merkt in een organisatie het eerst dat er iets “mis” gaat? Wie wordt als eerste geconfronteerd met noviteiten in software of hardware artikelen? Wie heeft het eerst te maken met nieuwe inkoop- of aanbestedingsregels? Wie moet van het primaire proces EN de externe wereld waarin de organisatie zich beweegt veel afweten? Wie ontdekt als 1e HNW?

Er is maar één antwoord: de facility manager.
 

Als eerste ontdekt hij/zij de crash tussen de externe oriëntatie van de medewerkers (trendsetters binnen de organisatie) en de interne vertaling van dezelfde organisatie.

Stel er bestaat zoiets als een nieuwe snelle manier om mobiel te telefoneren, te mailen en spelletjes te spelen. Laten wij het voor het gemak een Uphone noemen. Stel dat de facility manager in dit geval verantwoordelijk is voor de mobiele telefoons. Dan zijn de trendsetters van een organisatie de 1e die deze nieuwe manier navragen bij de facility manager. Zij moeten zo’n ding hebben. Zonder dat kunnen zij gewoon hun werk niet meer doen!!! De facility manager kan dan reageren:
1.Dat hoort niet bij onze producten
2.Oh leuk, daar gaan wij een pilot-project mee starten
3.Dat ga ik onderzoeken.
4.Die bestel ik voor je
5.Als de tijd rijp is laat ik je weten wat ik er van vind
6.Al weer een nieuwe? Je hebt drie jaar geleden ook al een nieuwe gehad
7.Koop maar op eigen kosten: Bring Your Own Device policy
8.Wij investeren niet in spullen, maar in mensen
9.………………..

Sommige reacties horen bij de cultuur van de organisatie, sommige antwoorden zijn niet zo handig en sommige antwoorden vragen om moeilijkheden. Eén ding is zeker: hij/zij zal er iets mee moeten doen. Op z’n beloop laten gaan leidt tot interne frictie en/of problemen die moeilijker terug te draaien zijn. Vaak wordt er dan bovenlangs of van eigen budget toch “iets” afgedwongen. Niet echt fijn.

Ook als een organisatie over gaat stappen naar HNW of andere vormen van werken; de 1e die ermee geconfronteerd wordt is de facility manager, waarom? Gewoon omdat er verbouwd, veranderd en aangepast moet worden. Daar zit de facility manager bovenop... De facilitaire afdeling is dan vaak de 1e afdeling die meedoet aan pilot-projecten en "proberen".

Zo is de nieuwe interesse in de circulaire economie ook weer snel opgepakt door velen uit het facilitaire werkveld. Een buitengewone kans om nu eens niets weg te gooien, maar voor hergebruik te zorgen.

Dankzij eigen interesse, overlevingsdrang of aardige trendsetters binnen een organisatie zijn facility manager de eersten kennisnemers van noviteiten. Of vergis ik mij? Zijn deze managers de laatste die het horen, de laatste die actie onderneemt..... Laat het weten en schrijf een reactie!

Susan van Dijen

Producttips

Volg F-Facts

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste facility nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.

Word lid van F-Facts Facility Platform